
1 
 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Judith Lohner, Sandra Banjac, Irene Neverla  

 

Mapping structural conditions of 

journalism in Kenya 
 

June 2016  

 

 

 

 

 

 

 

 



 
 

The Working Papers in the MeCoDEM series serve to disseminate the research results of 
work in progress prior to publication in order to encourage the exchange of ideas and 
academic debate. Inclusion of a paper in the MeCoDEM Working Papers series does not 
constitute publication and should not limit publication in any other venue. Copyright 
remains with the authors. 

 
 

Media, Conflict and Democratisation (MeCoDEM) 
ISSN 2057-4002 
Mapping structural conditions of journalism in Kenya 
Copyright for this issue: ©2016 Judith Lohner, Sandra Banjac, Irene Neverla  
WP Coordination: University of Hamburg/Irene Neverla 
Editor: Katy Parry  
Editorial assistance and English-language copy editing: Emma Tsoneva 
University of Leeds, United Kingdom 2016 

 
 

All MeCoDEM Working Papers are available online and free of charge at www.mecodem.eu 

 
For further information please contact Barbara Thomass, barbara.thomass@rub.de 
 
 

 

 
This project has received funding from the European 
Union’s Seventh Framework Programme for research, 
technological development and demonstration under grant 
agreement no 613370. Project Term: 1.2.2014 – 31.1.2017. 
 

 
Affiliation of the authors: 

 

Judith Lohner 

University of Hamburg 

judith.lohner@uni-hamburg.de 

Irene Neverla 

University of Hamburg 

Irene.neverla@uni-hamburg.de 

Sandra Banjac 

University of Hamburg 

sandra.banjac@uni-hamburg.de 

 

http://www.mecodem.eu/
mailto:judith.lohner@uni-hamburg.de
mailto:Irene.neverla@uni-hamburg.de
mailto:sandra.banjac@uni-hamburg.de


 
 

Table of contents  

 

Executive Summary ................................................................................................ 1 

Introduction ............................................................................................................. 3 

Country report: Current structural conditions of journalism in Kenya ...................... 7 

Conclusions .......................................................................................................... 38 

Bibliography .......................................................................................................... 41 

 

 



1 
 

Executive Summary 

 

Using a multi-dimensional scheme as a conceptual framework, this working 

paper maps the structural conditions relevant to journalism and conflict 

communication in Kenya. The report makes use of a broad range of country-specific 

academic literature, as well as reports compiled by various non-academic 

organisations active in the media sector. 

 

 ’Structural conditions‘ are understood as the totality of (formal and informal) 

orders and structures that characterise media and journalism in a certain space, 

usually a country. 

 Eleven interrelated and interdependent dimensions of structural conditions 

relevant to media and journalism have been extracted and adapted from existing 

literature, guiding structured and comprehensive analysis within specific (country) 

contexts: (1) historical development, (2) political system, (3) political culture, (4) 

media freedom, (5) level of state control and regulation of media by the state, (6) 

media ownership and financing, (7) structure of media markets and patterns of 

information distribution, (8) orientation of media, (9) political/societal activity and 

parallelism of media, (10) journalism culture, and (11) journalistic professionalism.  

 Analysis suggests that media and journalism in Kenya face highly complex and 

changing structural conditions shaped by the country’s colonial and authoritarian 

legacy, its cultural and ethnic diversity, by hybrid forms of current political 

governance, and an ambivalent political culture characterised by a strong state, 

majoritarian politics, and a system of clientelism favouring non-compliance with 

the rule of law and corruption. 

 Unprecedented guarantees of freedom of media, expression and information 

which were granted by the 2010 constitution have been de facto repealed to a 

large degree by recent media legislation, affording the executive more power to 

regulate the media and impose heavy fines. In fact, both individual journalists and 

media outlets in all media sectors are regulated by oversight institutions favouring 

the government as opposed to non-government stakeholders. In this framework 

marked by political interference, Kenyan journalists regularly face intimidation, 

threats and attacks. 



2 
 

 The media landscape in Kenya enjoys a broad range of state-owned, private and 

(non-commercial) community media outlets. However, this pluralism is challenged 

not only by a high level of concentration and cross-media ownership but also 

issues of political ownership. 

 

These structures are reflected in a high level of political/societal activity and 

parallelism of media, and an ambivalent journalism culture which fluctuates between 

critical and concordant, clientelist reporting. Within this context, the journalistic 

profession is marked by varying standards of journalism education and declining 

systems of self-control and self-regulation. Furthermore, journalists have a poor 

public reputation as well as low levels of professional security facilitating bribery and 

various forms of self-censorship.



3 
 

Introduction 

 

This working paper aims to systematically and comprehensively map the 

structural conditions relevant to journalism and conflict communication in Kenya.  

 

In specific situations such as democratisation conflicts and in certain countries, 

as well as in general terms journalistic performance and journalism culture are 

informed by various interrelated constituents: journalistic work practices, role 

perceptions, ethical orientations, and, last but not least, the structural conditions of 

journalism (Neverla et al. 2015).  

 

Based on Kleinsteuber (2005, p.275), by structural conditions, we understand 

the totality of (formal and informal) orders and structures that characterise media and 

journalism in a certain space, most commonly, a country. 

 

These structural conditions are established on four levels: (1) the respective 

society in general, (2) the media system, (3) the professional field of journalism and 

(4) the particular media organisation. 

 

Several dimensions can be extracted and adapted from existing research on 

structural conditions of media and journalism, which is largely based in comparative 

studies on media systems (Hallin and Mancini 2004, 2012; Blum 2014). These 

dimensions are listed and described in the table below.1  

  

                                            

 

1 For a more in-depth description of dimensions please refer to Lohner et al. (2016). 



4 
 

Table 1: Structural conditions of journalism: dimensions 

Dimension Description 

Historical 

development: 

Political stability of 

country  

 Changes of political systems / regimes over time and impact on the 

media system 

 

Political system / 

form of Government 
 Formal and informal rules regarding:  

o Freedom of people to vote  

o Degrees of division of power (system of checks and balances 

among the executive, legislative, and judicial branches of 

government) 

o Institutionalisation of the rule of law and civil liberties 

Political culture  Concepts, ideas and structures ruling both the functioning of institutions 

(media) and agency of political and societal actors as well as citizens: 

o Centrality of the state in aspects of society (low state 

intervention of liberal system vs. high involvement in welfare 

system) 

o Distribution of political power (majoritarian vs. consensus 

politics) 

o Relationship between political institutions and the public 

(individualised vs. organised pluralism) 

o Level of cleavage of political parties and ideologies (polarised 

vs. moderate vs. fragmented vs. hegemonic pluralism) 

o Adherence to formal rules, procedures and political institutions 

(rational-legal authority vs. clientelism) 

o Political culture of citizens: how people see the role of the state, 

treat different ethnicities, religions, linguistic groups, participate 

in community/political life (voter turnout), the kind of political 

debates/historical traditions they support 

Media freedom  Level of media freedom in legal framework (constitution, media laws and 

regulation on censorship, information access and control, legal protection 

of journalistic actors, legal autonomy of regulation bodies)  

 Policies and actions by state actors or legal bodies 

 
State control / 

regulation of media 
 Intention of state control (Political control through organisational, 

personnel and content-oriented intervention vs. apolitical regulation via 

distributing frequencies, limiting advertising) 

 Media types that are being controlled/regulated, addressees of media 

control 

 Procedures regarding licensing of media outlets, accreditation of 

journalists 

 Character of regulation bodies (state or independent public institutions) 

 Nature of prosecution of journalists by state actors 

  



5 
 

Media ownership and 
financing 

 Whether media are owned by private companies and/or the public or 

state  

 Market driven media, mixed-source financing, and state financing  

 

Structure of media 
markets and patterns of 
information distribution 

 Audience and market share of different media types 

 Size of media market / Level of internationalisation 

 (De-)centralisation of media market / system 

 Pluralism / concentration of ownership 

 Patterns of media distribution and circulation of information 

 

Orientation of media  Primary social focus that guides news production: commerce/market 

oriented, divergent, society oriented 

 

Political / societal activity 
and parallelism of media 

 Tendency of media to intervene in political debate / engage in 

advocacy / influence political events 

 Alignment between media outlets/individual journalists and political 

parties and societal actors (religious institutions, trade unions, 

business) 

 Polarisation of the public/audiences according to the political 

orientation of media which they consume 

Journalism Culture  Overall status of journalism and role perception of journalists in 

relation to other social systems: investigative/critical, ambivalent, or 

rather concordant to those in power 

 
Journalistic 
Professionalism  

 Internal rules and norms of the professional field and media 

institutions:  

o Level of professional education/training 

o Level of professional organisation 

o System of self-regulation 

o Awareness of professional norms and practices 

o Prestige/competitiveness of journalistic profession 

 

 

It is important to keep in mind that, while structures are often referred to as 

something static or ‘given’, they are established by different actors and always 

subject to change (Hallin and Mancini 2012b, pp.302–303). This particularly applies 

to countries in transition. Thus, agency and the procedural dimension are also an 

important focus of analysis when the structural dimensions of journalism are being 

investigated. 

 

We will provide a systematic and critical analysis of the structural conditions of 

media and journalism in Kenya based on the scheme of dimensions. The report 

builds on country-specific literature that touches on subjects raised within each of the 



6 
 

dimensions, aiming at a comprehensive overview of the structural conditions of 

media and journalism in the country.  

 

Furthermore, using country-specific literature should enable us to identify 

possible additional factors of structural conditions specific to the Kenyan context. 

 

Limitations in existing research and the availability of current facts and figures 

have resulted in varying amounts of information on certain dimensions. Due to the 

focus of existing literature, this paper will focus on the structural conditions 

concerning (1) Kenyan society in general, (2) the media system, and (3) the 

professional field of journalism. Structural conditions at level 4 (particular media 

organisation) will be treated in detail in the MeCoDEM interviews with journalists 

reporting on democratisation conflicts.  

 

In addition, it should be noted that the editorial deadline for this working paper 

was April 2015 and therefore subsequent publications relating to structural conditions 

of journalism in Kenya are not reflected here. 

 

  



7 
 

Country report: Current structural conditions of journalism in Kenya2 

 

Kenya is a country situated in the Eastern part of Sub-Saharan Africa with 45 

million inhabitants belonging to a range of ethnic groups such as Kikuyu, Luhja, Luo, 

Kalenjin and Kamba. 

 

Since its independence from British colonial rule in 1963, Kenya has faced 

several, fundamental changes to its political system. According to Blum’s typology, its 

political history can be seen as an example of “broken continuity” (Blum 2014). 

Ogola points out that Kenya’s news media system has developed and progressively 

redefined itself against the complex political and economic structures characterising 

the country’s distinct political phases between the 1960s and the present day (Ogola 

2011). 

 

While the first years of Jomo Kenyatta’s rule as the first president of 

independent Kenya between 1963 and 1978 were “briefly but broadly attended by 

national political goodwill” (Ogola 2011, p.80), under his presidency Kenya soon 

evolved into a coercive and repressive state. The political goal of “nation-building” 

was pursued through an “ideology of order” (Atieno-Odhiambo 1987) and opposition 

was systematically contained and delegitimised on the grounds that competing 

(political, ethnic and religious) interests would impede the country’s development. In 

this context, media were modelled on the developmental journalism paradigm and 

seen by the state as partners and a central instrument to promote the narrative of 

national unity in the nation-building project (Ogola 2011, p.80). This project gradually 

led to the co-option of the mainstream media by the state. The print market was 

monopolised leaving only two mainstream newspapers, The Daily Nation and the 

East African Standard. While these newspapers were privately owned, they were 

directly and indirectly controlled by the state, particularly through their advertising 

revenue as the government was the largest advertiser at that time (ibid., p.81).  

 

Under Kenyatta’s successor Daniel Arap Moi who served as President from 

1978 to 2002, Kenya evolved from a de facto to a de jure one party state, a situation 

                                            

 

2 We thank our colleagues Gamal Soltan and Yosra El Gendi for their valuable contribution to this report. 



8 
 

formalised by law in 1982 (Mueller 2008, p.189). Moi was a member of the Kalenjin 

ethnic group and disempowered the Kikuyu elite. Governing in an authoritarian and 

corrupt manner, Moi quickly consolidated his position and concentrated all political 

and economic power in the hands of his Kenya African National Union (KANU), 

dominated by the Kalenjin tribe, and a handful of allies from minority groups. The 

“Moi era was infinitely more repressive than that of Kenyatta’s rule” (Mueller 2008, 

p.188) and has been described as “imperial presidency” (ibid., p.197). The first phase 

of Moi’s authoritarian presidency was marked by an increase of government 

involvement in the media sector. The government continued to use state 

mechanisms to intimidate political opposition and alternative media.  

 

In the absence of a press law, intimidation of media workers and 

organisations, and the detention of newspaper editors was commonplace. Between 

1988 and 1990, nearly twenty publications were banned. Moi also tried to increase 

state control over the two major newspapers. While connections with KANU 

members enabled him to buy a majority share in the Standard, he did not gain direct 

control of the Nation, but asserted his influence through business relations with the 

group’s principal shareholder, the Aga Khan (Ogola 2011, pp.82–83). This 

interdependence allowed both newspapers to grow economically under the Moi 

regime, with only occasional state intimidation. Additionally a national party 

newspaper, Kenya Times, was established as a “government mouthpiece” (ibid., 

p.83) acting alongside the state broadcaster, the Voice of Kenya (the name was 

changed to Kenya Broadcasting Cooperation in 1989).   

 

Increased economic decline and “informalization of the state” (Ogola 2011, 

p.83), with executive power almost exclusively assigned to the president and KANU 

party, seriously eroded the government’s legitimacy in the late 1980s and early 

1990s. This “opposition culture” (Haugerud 1995, p.15) also applied to the media 

sector. Opposition politicians funded a number of press outlets and alternative voices 

were now heard within mainstream newspapers. Due to increasing political pressure 

exerted by opposition groups, civil society, sections of the church, and the 

international community, the government was forced to readopt multipartism in 1992. 

The reintroduction of political pluralism allowed for the liberalisation of the media: 

several new media outlets emerged and existing mainstream news media switched 



9 
 

from their traditional developmental focus to the market model. The Nation Media 

Group saw massive growth in its portfolio because of new private capital, making it 

gradually less reliant on state patronage and allowing more adversarial reporting, 

although criticism was limited so as not to endanger good business relationships 

between the Aga Khan and the Moi administration (Ogola 2011, p.84). By contrast, 

due to the KANU’s shareholding in the company and governmental involvement in 

editorial decisions, The Standard remained loyal to the regime, campaigning for Moi 

in the 1997 presidential elections. 

 

Although the Nation and Standard continued to dominate the print sector 

despite liberalisation of the media, the broadcast sector experienced fundamental 

change with the introduction of the first private broadcast media such as the FM radio 

station, Capital FM and the TV station, Kenya Television Network. However, the fact 

that these two stations were both owned by the Standard Group (through a 

subsidiary, Baraza Limited) and another new entrant Royal Media Group, belonged 

to Samuel Kamau Macharia, a prominent Nairobi businessman with strong 

government links, demonstrated that broadcast licence acquisition “was based mainly 

on political connections and state patronage” (Ogola 2011, p.84).  

 

Hence, although the early 1990’s were marked by liberalisation, Kenya 

“became a case study of the problematic relationship between multi-party elections 

and genuine political reform” (Cheeseman et al. 2014, p.5). President Moi and KANU 

maintained their hold on power and national elections in 1992 and 1997 “were each 

preceded by the explicit mobilization of ethnic constituencies and substantial 

violence, which sought, at least in part, to drive Kikuyu, Luo, Luhya and Kisii voters – 

then associated with the opposition – out of particular areas” (ibid., p.5). 

 

A two-term limit forced Moi from power in 2002 and his misjudgement of 

succession politics facilitated a new era in Kenya’s political development. Moi backed 

Uhuru Kenyatta, the son of his predecessor Jomo Kenyatta, as the KANU 

presidential candidate, and so unwittingly aided an alliance of major politicians and 

ethnic constituencies in the National Rainbow Coalition (NaRC) (Cheeseman et al. 

2014, p.5). In December 2002, voters overwhelmingly elected members of the NaRC 

to parliament and NaRC candidate Mwai Kibaki to the presidency. The largely 



10 
 

peaceful elections “in which multiple minor irregularities were made irrelevant by the 

size of Kibaki’s overall victory” (ibid., p.5) marked an important turning point in 

Kenya’s democratic evolution. There were high expectations of the new government, 

with some calling the landslide win a “second liberation” or even “revolution” (Schmidt 

and Deselaers 2015, p.12).  

 

However, the “appearance of political transition was partly illusory” 

(Cheeseman et al. 2014, p.5). The new government came to power with a 

commitment to create a new constitution, but debate over its terms soon created a rift 

in the NaRC. Raila Odinga, who had supported Kibaki in the 2002 elections, switched 

his allegiance on the grounds that the party did not offer sufficient reform and failed 

to create the position of Prime Minister that he had been promised in return for his 

electoral support. Subsequently, Mwai Kibaki’s government did not succeed in the 

2005 Constitutional Referendum. Kenya’s political stability “crumbled for a while” 

(Schmidt and Deselaers 2015, p.12), and finally collapsed in December 2007; at the 

presidential elections, Kibaki and Odinga ran against each other. Kibaki was declared 

the winner by the Kenyan Elections Commission amidst widespread accusation of 

malpractice and multiple failings of the electoral process triggering unprecedented 

violence between the country’s different ethnic groups. The Commission of Inquiry 

into Post-Election Violence and the government confirmed that the outbursts resulted 

in 1133 deaths, and up to 700,000 more were people displaced (Cheeseman et al. 

2014, p.5). 

 

The post-electoral violence 2007/2008 came as a “shock for Kenyans and to 

an international community that assumed that 2002 had marked a stable political 

transition” (Cheeseman et al. 2014, p.5). The violence offered terrifying evidence 

both of the need for real political reform and the value of peace and stability.  

 

A diplomatic deal mediated by international negotiators appointed by the 

African Union ended the violence. Following the agreement, power was shared 

between the two rivals, President Kibaki and Prime Minister Odinga; Kenya was 

governed in a grand coalition between 2008 and 2013 (Cheeseman et al. 2014, 

pp.5–6). Considered as a “necessary step that must precede more ambitious 

reforms” (Cheeseman 2008, p.180), the ‘unity government’ managed to pass a long 



11 
 

awaited new constitution (also offering a changing framework for media as will be 

elaborated below).  

 

In 2013, the unity government ‘experiment’ ended when the Jubilee Alliance 

of Uhuru Kenyatta and William Ruto won both the presidential contest and a 

parliamentary majority in contested but mostly peaceful elections, opening the current 

chapter of Kenya’s political history (Cheeseman et al. 2014). In the meantime, Kenya 

was confronted with a new threat to national security. From 2011 the country faced 

several major terrorist attacks by Al-Shabaab, characterised as retribution for the 

Kenyan military's deployment in the group's home country of Somalia.  

 

To summarise, the legacy of different political phases, political volatility due to 

ethnic divisions and the threat of terrorism from Al-Shabaab impact on the current 

structural conditions of Kenya’s political and media system in many ways. 

 

One of the hallmarks of a democratic political system is the structure of 

checks and balances established by formal as well as informal rules among the 

executive, legislative, and judicial branches of the state. 

  

Cheeseman (2008, pp.180–181) noted that between 2002 and 2007, Kenyan 

politics had failed to implement comprehensive political reform and establish 

adequate formal rules to ensure elections with democratic outcomes: 

 

Democratic elections do not sit well with an authoritarian constitution, and 

coalition building and elite compromise are undermined by the dominant 

nature of the presidency and the lack of institutions that operate independently 

of the executive. The potential for conflict in Kenya would have been 

significantly diffused if the government had not deliberately manipulated the 

process of constitutional reform to prevent the decentralization of power away 

from the executive. 

 

As Mueller (2008, pp.197–198) argues, conditions favouring institutional change did 

not apply in Kenya after the election of the NaRC government in 2002. Rather, 

politicians feared institutional innovation which might have led to the loss of political 



12 
 

power. According to Mueller (ibid., pp.194–195), it was informal norms which 

increasingly undermined formal rules by trumping the autonomy of independent 

branches of government in favour of a highly personalised presidency. This 

phenomenon of deliberately weak autonomous institutions outside the presidency 

was considered a precipitating factor in Kenya’s implosion following the 2007 

election; institutions such as the Electoral Commission and the courts, which in 

theory could have dealt with the challenges, were viewed as partisan and as being 

tied to the executive rather than independent from it (Cheeseman et al. 2014, p.3, 

Mueller 2008, pp.197–199). 

 

With the new constitution of 2010, Kenya seems to better meet the 

standards of a democratic system (listed in chapter 2: pluralism of parties, 

governmental change following a change in majority, the division of powers). 

According to the constitution, the politics of Kenya take place in a framework of a 

presidential representative democratic republic: the President is both head of state 

and head of government. Executive power is exercised by the executive branch of 

government led by the President, who chairs a cabinet composed of people chosen 

from outside parliament. Whereas this presidential strength seems conform to the 

long-lasting tradition of a strong executive, the new constitution grants the National 

Assembly relatively high levels of independence from the executive and introduces 

new procedures for the conduct of elections, new judicial safeguards to ensure 

integrity, and a new regulatory framework for political parties (Cheeseman et al. 

2014, p.6). It also promotes decentralisation, establishing 47 new county 

governments (ibid., pp. 3–4). Thus, the constitution is considered to feature “stronger 

checks and balances, and is potentially far more effective at integrating marginalized 

communities into the political system” (ibid., pp.17–18). 

 

Elections are the central test case for newly introduced rules and institutions 

and the polls of 2013 were intended to be a major step in Kenyan political 

transformation. Indeed, Kenya experienced a very high official voter turnout (86 per 

cent) and, while the Jubilee Alliance of Kenyatta and Ruto won both the presidential 

contest and secured a parliamentary majority, elections for the newly devolved 

structures of government left many county governments in the hands of other parties. 

Though there have been numerous legal appeals over the outcome of many of the 



13 
 

contests, the decisions of the courts have been accepted, “albeit often grudgingly, by 

the losers“ (Cheeseman et al. 2014, p.3). However, although the 2013 elections 

passed off largely peacefully, according to Cheeseman et al. (ibid., pp.3-4) they did 

not confirm a process of democratic consolidation or herald the end of inter-ethnic 

tension and mistrust. Rather, they argue that the course of the elections might have 

been made possible by specific circumstances which can be evaluated rather 

ambivalently in terms of their ‘democratic value’:  

 

First, the decision of the International Criminal Court (ICC) to prosecute 

Kenyatta and William Ruto for crimes against humanity for their alleged role in 

the postelection violence of 2007/08 had the unexpected effect of bringing 

these former rivals together in the Jubilee Alliance, which reduced the 

prospect for violence between their respective Kikuyu and Kalenjin 

communities. Second, a pervasive ‘peace narrative’ emerged that was 

associated with a plethora of monitoring and early-warning mechanisms, but 

which also delegitimized election protests and political activity seen to 

challenge the status quo and encourage instability. Combined with the heavy 

deployment of security forces in potential ‘hot spots’, this significantly 

constrained the options available to the losing candidate: civil disobedience 

was both less popular, and more risky, than in 2007/08. 

 

For all of the limitations in Kenya’s democratic system, the country may be 

undergoing a gradual process of democratisation: although incumbents have 

constantly sought to block reform, remarkable progress has been made over the last 

20 years. Over five successive elections, “Kenyan voters and opposition parties 

converted political openings into political change” (Cheeseman et al. 2014, p.17). 

Even dramatic setbacks such as the breakdown of the political system around the 

2007 elections did not bring an end to the slow process of institutional change; 

rather, they created a “new window of opportunity” within which long awaited 

institutional reforms were initiated and Kenya finally received a constitution that 

features stronger checks and balances (ibid., p.17). 

 

In summary, present day Kenya can be described as a hybrid regime, 

incorporating the characteristics of both a democracy and an authoritarian system 



14 
 

(Levitsky and Way 2010). This is even more evident when one takes a closer look at 

the political culture and current developments in the media regulations shaping 

structural conditions of journalism in Kenya.  

 

Basic characteristics of the political culture in Kenya have already been 

indicated above. 

 

Given its authoritarian history, the state has traditionally played a central role 

in regulating many aspects of Kenyan society. This regulatory power of the state 

declined when market-oriented reforms began in the latter half of the 1980s and the 

onset of economic, and later, political liberalisation extending to other aspects of 

society (Barrett et al. 2006, p.250). However, the state remains an important 

regulator, granting licences, permitting and, to an extent, controlling credit. This 

political culture of a ‘strong state’ also has an impact on media regulation. It is 

important to note however, that Kenyan society traditionally builds on authorities 

other than the central state, including ethnic groups and clans, reflecting a “traditional 

ordering of relations based on hierarchy and authority” (Frederiksen 2000, p.209). 

 

In terms of preferred modes of distribution of political power, Kenyan elites 

traditionally favour majoritarian politics. The former authoritarian regimes clearly 

supported the principle of ‘winner takes it all’ and the current presidential system 

continues to place the concentration of power in the hands of the dominant political 

force. However, since 2002, several coalition governments have been elected, 

weakening the two-party model and demanding a certain degree of consensus and 

cooperation. Whereas under authoritarian regimes ‘national unity’ was a pretext to 

cumulate power to one political and ethnic group, in recent times, a ‘power-sharing 

model’ has come to prominence leading to the construction of a generally inclusive 

government representing a broad range of parties. However, the “unity government” 

(Cheeseman and Tendi 2010, p.203) of the grand coalition between 2008 and 2013 

was not guided by a democratic quest for compromise – rather, as Cheeseman and 

Tendi suggest, government members overcame their mutual animosity and managed 

to find common ground mainly for the purpose of defending the system through which 

they had secured access to resources (ibid., p.223). Accordingly, the combination of 

opportunity and incentive (access to state resources in order to form a union against 



15 
 

prosecution by national or international tribunals) explains the alliance formed 

between Kenyatta and Ruto since the run-up to the 2013 elections; a connection 

which, at first glance, is remarkable, as the communities of these leaders, Kikuyu 

(Kenyatta) and Kalenjin (Ruto), fought against each other in the postelection violence 

of early 2008 (ibid., pp.223-224).3 

 

This is directly linked to the level of cleavage of ideologies and the role 

political parties. Traditionally, political mobilisation has evolved from ethnicity rather 

than distinct political ideologies: Kenyan politicians mostly obtain power by employing 

ethnic arithmetic and clientage as mobilising factors, whether openly articulated or 

otherwise. Since political change and continuity has revolved around the 

manoeuvrings of prominent personalities often creating parties specifically for the 

purpose of elections, loyalties have shifted from party to party and in this process, a 

salient feature of Kenyan multipartyism has been the weakness and “ephemeral 

nature of political parties” (Cheeseman et al. 2014, p.6). As their ideologies, policies, 

and programmes are largely indistinguishable, Kenyan political parties can be seen 

as non-programmatic “ethnically driven clientist parties” (Mueller 2008, p.186). 

 

Against this backdrop, there is limited adherence to a rational-legal authority 

and respect for formal rules, procedures and political institutions. Rather, Kenya´s 

political culture is marked by a Clientelism which is routed in ethnic divisions as well 

as colonial and authoritarian legacy. While under colonial rule tribalism was 

instrumentalised for political means, all presidents since independence have been 

accused of favouring their own ethnic group both politically and economically 

(Schmidt and Deselaers 2015, p.12). As Mueller (2008, p.200) argues, politics is 

viewed primarily as a “winner-takes-all zero-sum ethnic game” with the national 

economic cake being the prize and various ethnic groups arguing openly ”that it is 

their turn to ‘eat’”.4 This system results in poor governance and corruption. In 2014, 

                                            

 

3 Mueller argues, that for International Criminal Court (ICC) indictees, Uhuru Kenyatta and William Ruto, “winning 

the election was part of a key defence strategy in order to undercut the ICC by seizing political power, flexing it to 

deflect the ICC and opening up the possibility of not showing up for trial if all else failed.” (Mueller 2014,p.26) 

 
4 During Jomo Kenyatta’s rule, other ethnic groups complained that the Kikuyu benefited, obtaining land and civil 

service jobs at their expense. Moi in turn used his power to weaken the Kikuyu’s economic base while rewarding 

his own ethnic Kalenjin and other marginal groups with jobs and appointments in government. Since assuming 



16 
 

the Corruption Perceptions Index of Transparency International which measures 

perceived levels of corruption in public sectors around the world, ranked Kenya 145 

out of 174 countries, with a score of 25 (on a scale from 0 =highly corrupt to 100 = 

very clean) (Transparency International 2014). As the rule of law is still weak and 

politicised in Kenya, varying degrees of non-compliance and attempts to ignore or 

undermine the law and other formal rules still seem to be business as usual (Mueller 

2014, p.26). 

 

To summarise, ethnicity plays a central role in Kenyan society, impacting 

significantly on political culture as well as everyday life, both as a resource and form 

of social capital, as well as a potential challenge to a peaceful and fair community life. 

As will be further elaborated below, ethnicity and ethnic/patron-client ties are also 

very important in understanding how the media in Kenya operates.  

 

In evaluating media freedom, it is important to distinguish between formal 

rules inscribed in constitutions, media laws, and the actual media policies in the 

country. 

 

In terms of the constitutional framework, the new constitution passed in 

2010 did not only comprise a generally improved system of checks and balances but 

was considered a turning point for Kenyan media, granting freedom of the media, 

expression and information, “in a way the country has not seen before” (Schmidt and 

Deselaers 2015, p.15). In fact, it was considered one of the strongest guarantees of 

its kind in sub-Saharan Africa (Maina 2015, p.29). Articles 33 and 35 of the 

constitution guarantee freedom of expression and access to information respectively, 

while Article 34 assures independence and freedom of all types of media, and 

protects individual journalists and media organisations from state control and 

interference. The regulation also bars the state from imposing penalties for “any 

opinion or view or the content of any broadcast, publication or dissemination” (ibid., 

p.29). Although the comprehensive restrictions of Article 33 regarding incitement to 

                                                                                                                                        

 

power, Kibaki also has been criticised for favouring the Kikuyu from his area, and ignoring high-level corruption in 

his inner circle (Mueller 2008, p.201, Otieno 2005) – a system that has not been stopped either under the Unity 

government of the Grand Coalition or under the Jubilee government. 



17 
 

violence, hate speech and war propaganda also apply to freedom of the media, these 

potential curbs on media freedom are not considered as severe as those in the 

preceding constitution (Schmidt and Deselaers 2015, p.15). Unlike its predecessors, 

which were easily amended according to the whims of political expediency, the 2010 

constitution is considered more of a “hard law” (Maina 2015, p.29) by experts as no 

amendments can be effected without a very high approval threshold in a popular 

referendum.  

 

However, a constitution cannot provide the level of detail needed to offer 

sufficient regulations at national level. The Fifth Schedule of the Constitution 

therefore stipulated a three-year (2010-2013) timetable for implementing specific 

aspects of the document through concrete legislation pertaining media freedom 

(Article 19 Eastern Africa 2014, p.9). Maina (2015, p.29) states that, although there 

have been some significant constitutional developments, implementation is 

hampered by “deep-seated interests that grasp every opportunity to threaten it”.  

 

Against this backdrop, the guarantees of the constitution still compete with 

anachronistic government legislation, documents and policy instruments containing 

provisions which are “an antithesis to freedom of media“ (Simiyu 2014, p.127). The 

1960 Books and Newspapers Act obliges “any person who wants to start a 

newspaper to be registered with the Registrar of Books and Newspapers and pay a 

bond of KES 1 million”, a provision that has tended to lock small players out of the 

media market (Open Society Foundations 2011, p.26). The 1967 Preservation of 

Public Security Act gives the president sweeping powers to censor, control or prohibit 

information that is deemed a security risk (ibid., p.29). Although the majority of libel 

and defamation cases are tried under civil law, defamation is a criminal offence under 

the penal code of 1930 (ibid., p.27). It is argued that the mere possibility of charges 

such as criminal defamation is often used to intimidate journalists (Freedom House 

2014c, see also Article 19 Eastern Africa 2014, pp.9–10).5  

                                            

 

5 According to the Freedom House Report 2014, In May 2013, newly elected deputy president William Ruto 

threatened to sue the Sunday Nation for defamation over a story about his use of a luxury private jet to visit 

several African countries (Freedom House 2014c). As Maina points out, the law has been used to censor films, 

publications and artistic expressions unfairly in the past (Maina 2015, p.34).  

 



18 
 

 

The reluctance of governments to implement media reform is particularly 

evident in access to information rights. The Access to Information Bill 2013 is the 

product of years of campaigning; previous versions were published in 2005, 2008 

and 2012. After public consultations led by the Constitutional Implementation 

Committee, the 2012 bill became the Access to Information Bill 2013, which was still 

awaiting parliamentary debate at the end of 2014 (Article 19 Eastern Africa 2014, 

p.10).6 

 

An even greater risk than persisting archaic media laws and missing 

regulations relating to access to information appears to be the new media laws 

enacted under the new Jubilee government: The Kenya Information and 

Communications (Amendment) Act 2013 (KICA) and Kenya Media Council Act 

(MCA) 2013. As these pieces of legislation grant the executive more power to 

regulate the media and impose heavy fines, they de facto repeal a considerable 

number of the guarantees granted by the 2010 Constitution and have been called 

some of “most repressive media legislation in the country’s 50-year history” (Freedom 

House 2014c). It is this failure to implement constitutional reform by constantly trying 

to maintain the status quo of archaic media laws or reversing the reforms with 

repressive new regulations that Maina (2015) calls “constituticide”. 

 

Indeed, the recent laws have essentially modified the system of media 

regulation and control, as well as the role of the state in regulating media, by 

establishing new regulatory bodies and changing mandates as well as structures of 

existing institutions. 

 

The Media Council Act 2013 created a new legal framework for the Media 

Council of Kenya (MCK), “the leading institution in the regulation of media and in the 

conduct and discipline of journalists” (Media Council of Kenya 2015b). The MCK was 

established in 2004 as a self-regulating body overseeing the Kenyan media industry 

                                            

 

6 However, it is worth noting that the Kenyan government launched the “Kenya Open Data Initiative” in 2011, 

making key government data freely available to the public through a single online portal: opendata.go.ke. 



19 
 

but was transformed into a statutory, independent public institution under the Media 

Act 2007.  

 

The Media Council Act 2013 has retained some elements of the “co-regulation 

media regulation approach” (Media Council of Kenya 2015b) which was introduced 

by the Media Act in 2007 to regulate appointment procedures of the MCK members. 

As opposed to provisions in previous versions of the bill giving the executive ultimate 

decision making powers for selecting members of the Council, according to the final 

draft of the 2013 Act, members of the MCK are appointed independently and the role 

of the executive is limited to merely formalising appointments (Article 19 2013).7 

However, the Act does allow some state interference in the selection of council 

members as the ‘selection panel’ includes not only representatives of media 

stakeholders such as the Media Owners Association, the Kenya Union of Journalists 

or the Kenya Correspondents Association but also the “Ministry responsible for 

matters relating to media”. Moreover, the Council receives funding from the 

government and is obliged to table “through the Cabinet Secretary, before Parliament 

reports on its functions” – factors that could undermine section 12 of the Act, which 

states that the “Council shall be independent of control by government, political or 

commercial interests” (Republic of Kenya 2013b). 

 

Under the official vision of “a professional and free media accountable to the 

public” (Media Council of Kenya 2015b), the MCK is mandated to register and 

accredit journalists, register media establishments, handle complaints from the 

public, and create and publish an annual audit of the Media Freedom in Kenya 

(Republic of Kenya 2013b). Several mandates and procedures have been criticised 

by analysts and media NGOs. The MCK’s function to “accredit journalists and foreign 

journalists by certifying their competence, authority or credibility against official 

standards based on the quality and training of journalists in Kenya” is problematic for 

several reasons. Firstly, it was found that the regulation created unjustifiable 

restrictions on entry to, and practice of journalism by prescribing minimal educational 

                                            

 

7 The draft version of the Act, which was introduced into the National Assembly in July 2013, stipulated in section 

8 (9) and (10), that the cabinet secretary would appoint a chairperson and six members of the Council out of 

“three persons qualified to be appointed as chairperson and twelve persons qualified to be members of the 

Council” (Republic of Kenya 2013a: 596). 



20 
 

standards as entry qualifications (Maina 2015, p.32, Article 19 2013). Secondly, the 

regulation was criticised for inconsistencies: it is difficult to see how the MCK can 

accredit journalists based on “competence, authority or credibility against official 

standards based on the quality and training of journalists in Kenya” (as stated in the 

Act) and simultaneously apply the Code of Conduct for the Practice of Journalism in 

Kenya which defines ‘journalist’ as anyone who “collects, writes, edits and presents 

news or news articles in newspapers and magazines, radio and television 

broadcasts, in the internet or any other manner as may be prescribed” (Article 19 

Eastern Africa 2014,p.27).8  

 

With regard to the MCK’s mandate to “facilitate resolution of disputes between 

the government and the media and between the public and the media and intra 

media”, the Act established the Complaints Commission of the Media Council (CC) 

as an independent arm of the Media Council of Kenya (Media Council of Kenya 

2015a).  

 

The Kenya Information and Communications (Amendment) Act (KICA) grants 

direct power to the State to control broadcast media regulation through the creation 

of the Communications and Multimedia Appeals Tribunal and the Communications 

Authority of Kenya (Schmidt and Deselaers 2015, p.16). The Communications 

Authority of Kenya (CA) replaced the Communications Commission of Kenya (CCK) 

as the regulatory body governing the communications sector, including broadcast 

and online media. Its main tasks include licensing “all systems and services in the 

communications industry, including; telecommunications, postal, courier and 

broadcasting” and frequency allocation, through “managing the country’s frequency 

spectrum and numbering resources” (Communications Authority of Kenya 2015). The 

KICA was widely criticised allowing the executive power to appoint the authority’s 

board and chairperson (without stakeholder input); the Cabinet Secretary is given a 

choice of candidates from which to select the final appointees (Article 19 2013, 

Freedom House 2014c, Maina 2015, p.31). 

                                            

 

8 In this context, it has been also deemed problematic that a Code of Conduct which was created by media 

practitioners and stakeholders in 2001, has been included as part of the legal text in the Media Council Act, as the 

code can now legally be revised by legislators at their discretion (Maina 2015, p.32). 



21 
 

 

The Communications and Multimedia Appeals Tribunal, which falls under the 

Communication Authority, is authorised to hear appeals on complaints. This provision 

has been criticised as undermining the independence and legitimacy of the MCK’s 

Complaints Commission by giving the state controlled tribunal jurisdiction to hear 

appeals from the CC “without prescribing when such appeals may be entertained in 

matters of law as opposed to facts” (Maina 2015, pp.31–32, Article 19 2013). The 

tribunal is also authorised to revoke journalists’ press credentials and recommend de-

registration, again undermining the MCK’s accreditation competences.  

 

Contrary to recognised regional and international standards, KICA created 

punitive penalties for media outlets and journalists. The tribunal can impose fines of 

up to KES 500,000 (EUR 4,160) on individual journalists and a maximum of KES 20 

million (EUR 167,000) on media companies found to be in breach of the journalistic 

code of conduct. The tribunal is authorised to seize property or other assets to cover 

these fiscal penalties (Schmidt and Deselaers 2015, p.16, Maina 2015, p.31, 

International Press Institute 2014b). 

 

To summarise the characteristics of supervision and regulation bodies 

under the framework of KICA and MCA 2013, it can be stated that both individual 

journalists and media outlets in all sectors, are regulated by “oversight institutions 

favouring the government as opposed to non-government stakeholders” (Article 19 

Eastern Africa 2014, p.29); the state is given a significant measure of control over 

their establishment and conduct. Thus, although co-regulation is in force, the Kenyan 

state has (re-)gained a very strong position with regard to media supervision.9 

                                            

 

9 Both laws have been condemned in the strongest terms by Kenyan journalists as well as by international media 

NGOs such as International Federation of Journalists (IFJ), the Federation of African Journalists (FAJ) or 

Freedom House, as the new statutory power over journalists seems to conflict with the 2010 constitution 

(Freedom House 2014c, Reporters without Borders 2013, International Federation of Journalists 2013). Two 

constitutional challenges were filed against both laws through the High Court, one by a number of Kenyan media 

houses, the second by Kenyan media professional associations (Kenya Editors Guild, Kenya Union of journalists, 

Kenya Correspondents Association) (Maina 2015, p.32). Although the High Court decided to temporarily stop the 

Minister of ICT from implementing the laws as petitions were still pending, the ruling was ignored by the 

government on two occasions (Maina 2015, p.32). 



22 
 

 

Another indicator for evaluating the state’s role in media regulation is the 

governance of public broadcasting. The Kenya Broadcasting Corporation (KBC) is 

an enterprise wholly owned by the state. According to the Kenya Broadcasting 

Corporation Act 1989 (amended in 2009), the KBC was established “to assume the 

Government functions of producing and broadcasting programmes or parts of 

programmes by sound or television.” In line with this definition of the broadcaster’s 

function, the KBC is a largely government-controlled entity. The government 

appointed Board of Directors consists of government officials, and the Managing 

Director is appointed by the Minister for Information and Communication and as such 

is answerable to the Minister rather than the Board (Open Society Foundations 2011, 

pp.69–70). Notwithstanding its character as a government-controlled entity, the KBC 

has a public mission and shall – according to the Act – “provide independent and 

impartial broadcasting services of information, education and entertainment”, 

“conduct the broadcasting services with impartial attention to the interests and 

susceptibilities of the different communities in Kenya” and “keep a fair balance in all 

respects in the allocation of broadcasting hours as between different political 

viewpoints” (Open Society Foundations 2011, pp.70–71). 

 

In the context of digitisation, another instrument of broadcasting regulation 

refers to distribution of digital broadcasting signals. The government has 

licensed two signal distributors, ‘Signet’, a subsidiary of KBC and the ‘Pan Africa 

Network Group’, a Chinese company that allegedly has links to the government. This 

                                                                                                                                        

 

Despite criticism of the 2013 laws, President Uhuru Kenyatta signed another controversial bill into law in 

December 2014: The Security Laws Amendment Act (SLAA) was adopted in response to the increase in Al-

Shabaab terrorist attacks in Kenya. Section 12 penalised media coverage “likely to cause public alarm, incitement 

to violence, or disturb public peace” or that “undermines investigations or security operations by the National 

Police Service or the Kenya Defense Forces”. Under the new law, journalists have to seek permission from the 

police before reporting on anti-terrorism investigations and operations. The maximum sentence for violators is 

three years in prison and a fine of KES 5 million (USD 55,000) (Reporters without Borders 2015b). Thus, under 

the pretext of improving national security, the bill contains provisions carrying the potential to severely restrict 

freedom of information and media when covering terrorist acts and issues related to national security 

(International Press Institute 2014a, Committee to Protect Journalists 2014a). In February 2015, the Kenyan high 

court struck out the media-related sections of the law; the government reacted by stating its intention to appeal 

against the high court ruling and that, pending the outcome of the appeal, all of the law’s disputed sections would 

remain in effect (Reporters without Borders 2015b) – an announcement that underlines the government´s 

determination to establish media regulations at its discretion.  



23 
 

has led to accusations that the government is seeking greater control over the 

broadcast media, and that the Chinese company may be willing to block certain 

signals in the future if requested to do by the government. After a two-year court 

battle, the Supreme Court granted the four TV stations NTV, KTN, Citizen and QTV a 

joint licence to distribute digital signals in January 2015. However, the analogue 

signal was turned off in February 2015 by CA before the four media houses had been 

able to establish their own digital distribution platform, resulting in widespread 

"blackouts" in parts of the country (Magango 2015). 

 

Apart from the legal background, media freedom and state control is to be 

measured by the actual safety of journalists. According to Media NGOs and 

academic papers, Kenyan reporters regularly face threats and attacks. Although 

homicides are rare, 10  “the safety of practicing journalists in Kenya once again 

became more volatile lately” (Schmidt and Deselaers 2015, p.19). 

 

Throughout 2013, journalists faced increased pressure and threats when 

attempting to cover sensitive or controversial events, such as the March elections, 

corruption, the impending International Criminal Court trial of President Uhuru 

Kenyatta and other top officials, and issues related to the security forces and the 

terrorist attack on the Westgate shopping centre (Freedom House 2014d). A 2013 

national baseline survey of 282 Kenyan journalists showed that 91 per cent faced 

threats in the course of their work. Only 23 per cent reported that they had never 

been threatened, with the rest having received threats at least once and 19 per cent 

more than five times (Hivos Kenya 2013). Freedom House reports 21 incidents 

across the country in 2013, ranging from harassment, warnings and intimidation such 

as death threats11 to temporary detention12 and physical assaults (Freedom House 

                                            

 

10  In 2009, a reporter for the Weekly Citizen, was brutally murdered in western Kenya while investigating 

suspected corruption in a police construction project. Investigations did not lead to any arrests (Committee to 

Protect Journalists 2013b). 

 
11 According to Freedom House, investigative journalists for the private KTN television station received death 

threats from suspected security agents shortly after airing a program that suggested foul play in a helicopter crash 

that killed former interior minister George Saitoti (Freedom House 2014c). 

12  The Committee to Protect Journalists reported that Kenyan police in Kisumu city, threatened and briefly 

detained a reporter for the privately owned daily The Star, in connection with a story he wrote alleging criminal 



24 
 

2014c).13 It is stated that the threats and attacks on journalists are perpetrated mainly 

by the police and (both national and local) government officials (Freedom House 

2014c). This is in line with the Hivos study which states that the polled journalists link 

the biggest portion of threats to politicians and political goons (Hivos Kenya 2013, 

p.ix). As the International Press Institute reported in 2014, threats have severe 

consequences: Kenyan journalists are prompted to go underground or even leave 

the country (International Press Institute 2014c).14  

 

It is not only individual journalists who face threats. The Hivos study states that 

“media houses have been intimidated against covering some particular individuals” 

(Hivos Kenya 2013, p.1). Under the Jubilee Alliance, there is also a practice of 

telephoning editors to ‘persuade’ them not to run certain stories. Threats to withdraw 

government advertising and acting against the business interests of media owners 

were key strategies. Critical coverage of the September 2013 terrorist attack on the 

Westgate shopping mall in Nairobi was met with one of the most blatant and 

significant examples of government media intimidation in recent times: in October 

2013, Inspector General of Police David Kimaiyo singled out two journalists during a 

press conference, accusing them of “provoking propaganda” and threatening to “deal 

with [them] firmly” for their investigative reports on security operations at the mall 

(Freedom House 2014d, see also Schmidt and Deselaers 2015, p.19). As Freedom 

House reports, the foreign press also is targeted. In March 2013, information ministry 

                                                                                                                                        

 

activity by police officers in the region (Committee to Protect Journalists 2014b). According to Freedom House, 

the government relied heavily on hate speech laws to monitor and curtail inflammatory reporting ahead of the 

elections in 2013. In January, a National Steering Committee on Media Monitoring was set up to monitor hate 

speech, particularly on blogs and social media, and several people were arrested (Freedom House 2014c)  

13 According to Freedom House, in January 2013, residents in the Tana River Delta area attacked several 

journalists with machetes and other weapons when they went to cover a peace meeting organized organised by a 

local human rights group; the reporters were forced to flee (Freedom House 2014c). During the 2013 elections, in 

Homa Bay, a town in western Kenya, paramilitary police attacked newspaper reporters when they tried to take 

pictures of a dispute that broke out between supporters of two rival candidates (Freedom House 2014c). As the 

Committee to Protect Journalists reports, a correspondent for The Star who was found dead in his house in 

Mombasa had received anonymous threats via text message in connection with a story that described allegations 

of unlawful shipment and sale off fertiliser that had passed its expiry date (Committee to Protect Journalists 

2013b). 

14  According to Freedom House one journalist covering the ongoing International Criminal Court (ICC) felt 

compelled to flee the country after being routinely followed and monitored by unknown individuals (Freedom 

House 2014c). 



25 
 

official Joseph Owiti threatened to deport foreign journalists who did not have proper 

accreditation, despite the fact that authority for accreditation rests with the Media 

Council (Freedom House 2014c).15  

 

This situation has led to media practitioners and organisations calling for 

measures to provide better protection for journalists. The Media Council of Kenya has 

launched the “Enhancing and Up-scaling Media Safety and Journalistic 

Professionalism in Kenya project” which includes the creation of safety and protection 

mechanisms (Protocols), a safety fund, trauma counselling, safety training, and 

promotes dialogue between media and security institutions. It also runs a web-based 

alert system for journalists in distress and carries out a rapid response operation for 

journalists based in Kenya (Media Council of Kenya 2015c, Schmidt and Deselaers 

2015, see also Hivos Kenya 2013).16 

 

The legal framework relating to actual and developing media freedom and the 

safety of journalists is reflected in the latest media freedom rankings of media 

NGOs. In the 2015 Reporters Without Borders world press freedom index, Kenya is 

ranked 100 out of 180 countries. Since 2010 (when it was placed 70th in the ranking), 

Kenya has continuously lost ground; it has not been positioned so far down the index 

since 2006 (Reporters Without Borders 2015a). The latest Freedom House Global 

Press Freedom Ranking categorised the press status as being ‘Partly free’ and 

internet as being ‘Free’, thus judging Kenyan media as overall ‘Partly free’ in 2013. 

Having improved consistently between 2009 and 2012, the score declined as a result 

                                            

 

15 In this context, the Committee to Protect Journalists reports that the tougher government stance towards the 

press appears to be reflected in its response to the documentary "Inside Kenya's Death Squads," produced by Al-

Jazeera in Qatar and broadcast on December 7, 2014. The documentary implicated the Kenyan security forces 

and foreign governments in extrajudicial killings. It included interviews with people that Al-Jazeera alleged were 

officers from special units who claimed the killings were part of anti-terrorism efforts and had backing from the 

British and Israeli governments. Although the documentary was not aired in the country, Kenyans were able to 

watch it via satellite TV and online. The government denied the claims and, in a press release, said it had 

instructed the relevant authorities to begin investigations on whether charges could be brought against the 

network (Committee to Protect Journalists 2014a). 

16 Despite the frightening developments on journalistic safety, it is worth noting that Kenya continued to be the 

main regional country of refuge for journalists fleeing their home countries in fear of attack or imprisonment. Since 

2007, at least 52 journalists have resettled in Kenya, but often under extreme hardship (Committee to Protect 

Journalists 2013a). 

 



26 
 

of MCA and KICA passed in December 2013. Although Kenya’s position has 

declined to 122 of 180 globally and the country is outperformed by 24 other African 

states, one should note, that in 2005, Kenyan media had the status of ‘Not free’ 

(Freedom House 2014c, Freedom House 2014b, Article 19 Eastern Africa 2014).17 

 

There is a great diversity of outlets in the Kenyan media landscape. Kenya 

currently has about 100 radio stations, around 20 TV channels and approximately 20 

regularly published print products (Schmidt and Deselaers 2015, p.13). There are 

four daily newspapers, one business daily, and several regional weekly newspapers 

in Kenya. The Daily Nation has the largest circulation, followed by the Standard, Taifa 

Leo, The Star, Business Daily, and The People. Weekly newspapers like Saturday 

Nation, Sunday Nation, the Standard on Saturday, the Standard on Sunday, The 

East African, as well as Citizen Express all have a wide readership (Simiyu 2014, 

p.126). In addition, a number of independent tabloids are published irregularly. Six 

private television broadcasters and one state broadcaster operate alongside a myriad 

of private and community radio stations (Freedom House 2014c). 

 

When considering media ownership and financing, it should be noted that 

media liberalisation in Kenya was initially a gradual process. While private 

newspapers existed under the authoritarian regimes of Yomo Kenyatta and Moi, the 

liberalisation of the airwaves and introduction of private broadcasting media occurred 

in the 1990’s and reflected the parallel liberalisation of the political system. The first 

private (English language) FM station, Capital FM, was licensed in 1996 and was 

followed by a steady increase in numbers of other English and then Swahili language 

stations (Ismail and Deane 2008, p.322). A notable trend in media liberalisation was 

the introduction of vernacular media (Nyanjom 2012, p.26). In 2000, Kameme FM, a 

Kikuyu language station, broke the state monopoly on local language broadcasting 

(Ismail and Deane 2008, p.322) and in 2004, a new law liberalised the media further, 

opening the way for a wave of new local language radio stations targeting listeners 

from the largest ethnic communities (ibid.). 

                                            

 

17 It is of course important to note that these media freedom rankings can be criticised for focusing on structural 

factors based on western norms. The rankings do not measure diversity of different points of view in the media, 

with a lot of stories criticising the president, ministers, and corruption. We will come back to this later. 

 



27 
 

 

Today, there are three types of media in Kenya: state-owned media, private 

media and community media. State Ownership centres on the KBC. It operates the 

national free to air public service TV station Channel One and MW radio services (in 

both Kiswahili and English and three regional services broadcasting in a total of 17 

languages), as well as three commercial FM radio stations (Metro FM, Coro FM, 

Pwani FM), Pay TV and the movie entertainment channel Metro TV (Open Society 

Foundations 2011, pp.72–75, Nyanjom 2012, p.48). With regard to funding, the 

Kenya Broadcasting Corporation Act 1989 (as amended in 2009) states that the 

government may “make grants to the Corporation as are necessary for the purposes 

of the Corporation”. Although the government cut funding to the KBC in the 1990s, 

the Ministry of Information and Communications has granted more than KES 400 

million (USD 4.9 million) for various purposes and projects over the past few years 

(Open Society Foundations 2011, pp.81–82). However, the Act requires the 

corporation to operate as a commercial enterprise with prescribed annual returns: 

addition to state funding, the KBC therefore creates revenue through its commercial 

services by selling airtime through advertising, casual announcements and greetings, 

and renting out space on its masts for private broadcast transmitters. Of a total KES 

31.4 billion (USD 387 million) spent on radio, television, print and outdoor media 

advertising in 2009, the KBC’s share came to around KES 800 million (USD 9.9 

million).18 The Open Society Foundation (2011, p.83) states the KBC is “technically 

insolvent”, making losses every year and facing substantial debts.  

 

Private media dominate the print sector. There are also six private television 

networks. In addition to various mainstream FM stations, private enterprise has been 

the driving force of the development of vernacular radio (Schmidt and Deselaers 

2015, p.13). Today, Kenya has about 30 vernacular broadcasting stations, providing 

at least one local language radio station for each of Kenya´s largest ethnic groups 

(Nyanjom 2012, p.26, Schmidt and Deselaers 2015, pp.13–14). 

                                            

 

18 According to the Broadcasting Regulations 2009, however, KBC is not allowed to carry advertisements or 

accept sponsorship for programming on its public service stations such as the national English and Swahili 

channels, regional radio services or television Channel One. These services should be funded mainly by the 

government and cross-subsidisation from its commercial services (Open Society Foundations 2011, p.82). 

 



28 
 

 

The vernacular radio is the only non-commercial community media. With only 

a handful of community radio stations, they are still an emerging element of the 

broadcasting sector and differ fundamentally from commercial FM stations in that 

they are non-profit-making, local and participatory (Schmidt and Deselaers 2015). In 

order to qualify as non-profit making, community broadcasters’ funding should come 

from membership fees, grants and donations. Stations are “prohibited from carrying 

advertising, but may broadcast sponsorship announcements and limited adverts 

specifically relevant to the community” – a clause, which has been broadly 

interpreted (Kimani 2015, p.53). 

 

In terms of the structure of media markets and patterns of information 

distribution in Kenya, structural conditions of journalism are influenced by the usage 

of the different types of media.  

 

Radio is by far the most popular medium in Kenya. Although the rapidly 

growing and changing media sector means there is little reliable data on newspaper 

circulation and readership or radio and TV audiences, it is safe to say that almost 

every Kenyan has access to a radio and most listen to it regularly. The average 

listening time is high at 37 hours per week (Schmidt and Deselaers 2015, p.13) often 

occurring in a community setting as one radio usually serves multiple ears in a 

matatu or village (Nyanjom 2012, p.22).  

 

TV is the second most popular medium in Kenya and has reached 39 per cent 

of the population in the last years (Nyanjom 2012, p.24, Schmidt and Deselaers 

2015, p.14). Both the reach of TV and the quantity of channels is likely to increase in 

future years due to the introduction and extension of the digital broadcasting signal 

(Schmidt and Deselaers 2015, p.14).  

 

Newspapers are not a common source of information for Kenyans when 

compared to television and radio. Figures for 2010 show that only 320,000 

newspapers were bought daily (Simiyu 2014, p.126). While this low circulation 

reflects both literacy and cost constraints (Nyanjom 2012, p.24), it is important to note 

that a ‘library system’ is quite common and readers can borrow newspapers for a 



29 
 

limited period of time in return for a small fee. Consequently, it is estimated that each 

newspaper in Kenya is typically read by 10 to 14 people considerably strengthening 

the reach of this media type (Schmidt and Deselaers 2015, p.14, Simiyu 2014, 

p.126). According to findings by Ipsos-Synovate, Kenya’s daily print readership 

stands at slightly over three million while the weekend figure exceeds six million 

(Simiyu 2014, p.126).  

 

While offline media still predominate in Kenya, there has been a remarkable 

increase in internet access and mobile phone usage during the last few years. About 

39 per cent of Kenyans accessed the internet in 2013 making Kenya the leader in 

usage in East Africa, boasting a thriving online community including a series of 

critical blogs (Freedom House 2014c, Nyanjom 2012, p.33). The rise of internet 

usage is largely due to recent developments such as a drop in the cost of mobile 

phone services and equipment. Twenty-nine million Kenyans (70 per cent of the 

population) have a cellular service subscription and about 93 per cent of households 

own a mobile phone – compared to only 7.9 per cent able to access a computer 

(Committee to Protect Journalists 2013a, Schmidt and Deselaers 2015, p.13). 

However, due to the lack of infrastructure and poor electricity supply, distribution of 

internet services is still limited to certain areas and social groups in the country 

(Schmidt and Deselaers 2015, p.15). 

 

The geographic structure of the Kenyan media market is, in part, 

characterised by centralisation. National newspapers and TV programmes are mainly 

based in Nairobi, though they have regional branch offices (Open Society 

Foundations 2011, p.36). Of approximately 100 licensed FM radio stations that were 

on air in June 2011, almost half are based in Nairobi (Schmidt and Deselaers 2015, 

p.13). On the other hand, ethnic and linguistic diversity has an impact on the media 

market, attaching target audiences to different media outlets. 19  While print 

publications mainly use English as their primary language of communication, with 

some media houses employing Swahili (thus reaching highly educated parts of 

                                            

 

19 Whereas Kenya has two official languages, English and Swahili, a large minority of people in the country rarely 

speak either and for a majority of Kenyans, these are secondary languages used as lingua franca, but not the 

preferred languages of communication. For most, the preferred language is that of their community. More than 

one hundred unofficial languages and dialects are spoken in Kenya (Ismail and Deane 2008, p.321). 



30 
 

Kenyan society), broadcasting media offer more linguistically diverse programmes. 

Both the KBC and the largest private national broadcaster Royal Media Services offer 

programmes in both English and Swahili, plus various local languages (Nyanjom 

2012, p.32). Apart from this, vernacular radio stations attract large audiences and by 

2007 held a 27 per cent share of the radio market (Ismail and Deane 2008, p.322, 

Open Society Foundations 2011).  

 

Despite the large amount of national outlets, the influence of international 

news media on the Kenyan media market is significant. International broadcasting 

stations like BBC, Voice of America, Radio France Internationale, Radio Netherlands, 

and Deutsche Welle Radio, all of which have a Kiswahili service, are widely available 

in Kenya (Schmidt and Deselaers 2015, p.14). It is likely that international influence 

will become even more important in future years due to digitisation, even more so as 

a result of the recent entry of newer, international media players such as the Chinese 

government’s China Central Television (CCTV) to the Kenyan media market 

(Schmidt and Deselaers 2015, p.14, Freedom House 2014c). 

 

However, the pluralism of media outlets is confronted with a high 

concentration of media ownership. As Schmidt and Deselaers (2015, p.17) 

summarise, despite continuous growth in the number of media outlets, media 

ownership concentration and especially cross-media ownership continue to pose a 

threat to the plurality of Kenyan media. In fact, a handful of major players dominate 

the industry: Nation Media Group, the state-run Kenya Broadcasting Corporation, 

Royal Media Service, Standard Media Group, Radio Africa Group and MediaMax 

Communication Group (Schmidt and Deselaers 2015, p.17, Open Society 

Foundations 2011, pp.33–38). 

 

Media Concentration differs by sector, with the newspaper and TV market 

being more concentrated than radio.20 More alarming in terms of media pluralism is 

                                            

 

20 In 2011, approximately 20 print products (daily, weekly and monthly newspapers) were regularly available in 

Kenya; the share of the biggest two dailies (Nation and Standard) and four newspapers was 81.2 per cent and 

96.7 per cent respectively (Simiyu 2014, pp.126–127, Schmidt and Deselaers 2015, p.13). The (free to air TV) 

market is concentrated most notably in terms of viewership as, in a market with around 20 TV channels in total, 

the four most popular TV stations have acquired 90 per cent of the viewers (Citizen TV: 39 per cent; Nation TV: 



31 
 

extensive cross-media ownership (Nyanjom 2012, p.31). The most striking example 

of this is the Nation Media Group which is not only the largest private media house in 

East and Central Africa with offices in Kenya, Uganda, and Tanzania but owns both 

important print outlets, TV channels and radio stations in Kenya.  The NMG´s flagship 

product Daily Nation accounts for a daily newspaper market presence twice that of its 

nearest rival, the Standard Group’s Standard (Nyanjom 2012, p.31). In total NMG 

owns seven newspapers, and several magazines (Simiyu 2014, p.125). Within the 

broadcasting sector, the company owns Nation TV, the second largest news channel 

in Kenya, QTV and the radio stations Easy FM and QFM. Likewise, Standard Media 

Group, as well as Media Max own both print titles and broadcasting channels. While 

Royal Media Services is not a significant player in print media RMS-operated radio 

stations and TV channels dominate the market (Nyanjom 2012, p.27; p.48). In a 

recent survey by Simiyu, over 69 per cent of polled journalists believe that media 

diversity is at risk due to trends in private media ownership (Simiyu 2014, p.139). 

Seventy-one per cent of those surveyed do not believe that Kenya has adequate 

media diversity in broadcast media and agree that legislation is needed to promote 

this (Simiyu 2014, p.139).  

 

It is true that concentrated private media can act as a check on the 

government, lying outside of direct state control. However, threats to media pluralism 

and diversity are also rooted in the fact “that media and politics are closely linked in 

Kenya” with regard to ownership (Schmidt and Deselaers 2015, p.17), with political 

patronage being an obvious example. Political ownership in Kenya, however, has 

to be described as “factually true, legally untrue” (Nyanjom 2012): although there is 

no gainsaying that the political class in the country has invested heavily in the media 

industry, media ownership structures lack transparency and politicians’ names often 

do not appear in the legal documents of the companies (Nyanjom 2012, p.36, 

Schmidt and Deselaers 2015, p.17, Simiyu 2014, pp.124–125). Documentary 

evidence is unavailable, particularly in cases where media groups have multiple 

shareholders, rather political affiliations have been assumed based on historical and 

                                                                                                                                        

 

20 per cent; Kenya Broadcasting Cooperation: 19 per cent; and, Kenya Television Network: 12 per cent) (Simiyu 

2014, p.127, Schmidt and Deselaers 2015, p.14). In contrast, the radio sector (with about 100 stations) faces 

“moderate concentration at the Group level“ as there are five main radio groups, with no player having a market 

share above 35-40 per cent (Simiyu 2014, p.127, Schmidt and Deselaers 2015, p.13). 



32 
 

current political alliances. This is the case for the Nation Media Group which was 

thought to be against the Moi regime and in favour of Kibaki, supporting his re-

election bid in 2007 – hence the assumed control of Nation Media Group by a Kikuyu 

elite (Nyanjom 2012, Simiyu 2014, p.125). The Standard Group, whose largest 

shareholder is Baraza Limited (owned by the family of former President Daniel Moi), 

endorsed Uhuru Kenyatta in his race to the presidency in 2002 (Simiyu 2014, p.125, 

Nyanjom 2012, p.42). As Nyanjom (2012, p.44) summarised the situation in 2012, 

various politicians own FM stations, directly or by direct (e.g. spouses, kin) or remote 

proxy. In his report, he lists at least six declared political candidates for the 2013 

elections with direct or proximate ownership links to media houses (Nyanjom 2012, 

p.46). Interestingly, the Media Max group, which owns the People Daily as well as 

K24 TV, Kamene FM, Meru FM and Milele FM has been associated with current 

president Uhuru Kenyatta although his ownership status cannot be confirmed 

(Nyanjom 2012, pp.45–46). At the time of Simiyu’s research, Kass FM had allegedly 

sold a 49 per cent stake to deputy president William Ruto (Simiyu 2014, p.125). Ruto 

is also associated with Chamge FM, a radio station that broadcasts to a largely 

Kalenjin audience in the Rift Valley region. Simiyu (ibid., p.125) notes that four other 

allies of Uhuru Kenyatta have recently invested in the media industry in Kenya.  

 

These structures of media ownership impact on the orientation of media and 

its societal and political parallelism. Studies state that market-orientation seems to 

have become the paramount social focus that guides news production in recent 

years, potentially conflicting with journalistic normative ideals and reporting for public 

interest. Wasserman and Maweu observe that Kenya’s “economic liberalization” has 

also led to a “corporatisation and finalisation” of the media driven “by capitalist 

imperatives of maximizing profits for investors, stockholders and advertisers” 

(Wasserman and Maweu 2014, p.1, see also Helander 2010, p.522)  

 

On the other hand, studies have confirmed a high level of political/societal 

activity and parallelism of media in Kenya reflecting ethical and political divisions 

in Kenyan society, and the political ownership of media. This tendency became most 

visible in the context of the elections held in 2007 and 2013, when it led to 

oppositional forms and outcomes in reporting.  

 



33 
 

In coverage of the 2007 elections and post-electoral violence, Kenyan media 

clearly showed a high level of political and societal activity, engaging in political 

debate and societal developments. Several studies have pointed out that, for many 

journalists, covering the post-election conflicts in 2007 and 2008 was not only 

“personally difficult”, but “threatened impartiality in the newsroom” causing divisions 

along ethnic and political lines (Bunce 2010, pp.522–523). While the majority of 

journalists working at major newspapers did an average job, some media 

organisations, particularly local language radio stations, were accused of “fanning the 

flames of ethnic hatred, of having become politically co-opted, of marginalizing voices 

of reason at a time of ethnically polarized politics, and failing to uphold its function as 

a source of investigation of abuse of power” (Ismail and Deane 2008, pp.320–321, 

see also Wachanga 2011, Ireri 2013). The media was indicted as a contributor to the 

escalation of violence. One should note however, that while these accusations have 

been made by those within the media itself, the criticism of the media was also partly 

fuelled by politicians looking for a scapegoat. 

 

In contrast, coverage of the 2013 elections was characterised by the paradigm 

to remain “neutral” and adopt a “‘Do No Harm’ framework” (Oluoch and Ohaga 2015, 

p.120). Given the experience of postelection violence in 2007–08, many journalists 

covered the elections “with extreme caution, often avoiding sensitive issues such as 

election irregularities and even incidents of violence” (Freedom House 2014c). Many 

journalists admitted to self-regulating their reporting content in the interest of peace 

preservation – thus committing self-censorship under the paradigm of peace 

journalism (Oluoch and Ohaga 2015). This behaviour can be considered as societal 

parallelism, as it conforms with the “pervasive ‘peace narrative’” (Cheeseman et al. 

2014, p.4) mentioned above, which dominated Kenyan society at that time. 

 

In addition, studies reveal that partisan reporting once again guided journalists 

in 2013. In the run-up to the elections, the alignment of media owners to certain 

politicians was very apparent. Many journalists found themselves facing a conflict of 

interest, admitting that self-censorship was necessary in order to accommodate the 

interests of their respective media houses in the election coverage (Schmidt and 

Deselaers 2015: 17, Freedom House 2014c).  

 



34 
 

In summary, vernacular media function is particularly partisan in Kenya. Due 

to obvious ethnic and/or political alignments, these media outlets are externally rather 

than internally pluralised. Moreover, the state’s notable influence in public 

broadcasting governance and its “emphasis on the state rather than the public” 

(Nyanjom 2012, p.61) render the state broadcasting media “amenable to government 

manipulation” (ibid., p.48). On the other hand, journalists working for (mainstream) 

private media face market pressures and the political alignments of their respective 

media houses, a particular challenge if the two fall together due to political 

ownership.   

 

Consequently, according to Blum’s typology (Blum 2014), journalism culture 

in Kenya can most accurately be described as ambivalent, switching between critical 

and concordant, clientelist reporting. This is also reflected in the Freedom House 

report: “Kenya’s leading media outlets, especially in the print sector, are often critical 

of politicians and government actions. They remain pluralistic, rigorous, and bold in 

their reporting” – however they also frequently “pander to the interests of major 

advertisers and influential politicians” (Freedom House 2014c).  

 

In fact, investigative journalism is hindered by political intimidation and the 

financial structure of the media as well as ambivalent structures relating to 

journalistic professionalism. One of the structural factors indicating the level of 

professionalisation and development of journalism as a profession in its own right is 

the condition of professional education and training.  

 

Scholars and Kenyan media practitioners have blamed the perceived lack of 

professionalism on the absence of professional training and orientation (Schmidt and 

Deselaers 2015, pp.18–19, Nyanjom 2012, p.34, p.58). Indeed, as Nyanjom points 

out, very many prominent members of the media sector practice without any paper 

qualifications (Nyanjom 2012, p.34, p.58). However, the first programmes of study 

were launched under the authoritarian regime of Jomo Kenyatta and the number of 

institutions offering courses in media studies has grown extensively in recent times. 

Today, numerous schools and colleges offer both academic and vocational 

journalism education and training (Schmidt 2015, p.7). 

 



35 
 

According to Nyanjom, in 2012 all eight public universities in Kenya offered 

degree-level media studies courses; full degrees in media and journalism are offered 

by about six universities. The University of Nairobi’s School of Journalism and Mass 

Communications established in 1971 and Daystar University which pioneered private 

sector media studies in 1973 are both UNESCO Centres of Excellence in the field 

(Nyanjom 2012, p.34, p.60). A raft of other qualifications is offered by a vast number 

of private institutions (Schmidt and Deselaers 2015, p.18–19).  

 

The real challenge appears to be that the media training environment remains 

unregulated and the standard of journalism education varies considerably. Although 

the UNESCO Model Curricula for Journalism Education is taken into consideration by 

several institutions and the MCK is mandated to “set standards in consultation with 

the relevant training institutions” (Media Council of Kenya 2015b), various schools 

offer seemingly self-structured courses where training needs are identified in an ad 

hoc manner sometimes by unqualified lecturers, undermining sustainability (Nyanjom 

2012, p.61). Most schools and colleges offer courses that are general in nature and 

experts have claimed a need for a more specialised journalism training in order to 

mainstream topical issues and concerns such as gender, development and media 

reporting in conflict contexts (Schmidt and Deselaers 2015, p.19, Nyanjom 2012, 

p.61, Egybujor 2015).  

 

In terms of the level of professional organisation, several professional 

unions and media associations exist, though their role in the development of the 

profession has to be considered ambivalent as it is undermined by business 

interests. The Kenya Union of Journalists (KUJ), a statutory trade union, originally 

championed media reforms and has pioneered the search for media self-regulation; 

however, the organisation has recently “faded from the limelight” (Nyanjom 2012, 

p.59). As Nyanjom (2012) points out, ironically, this loss of influence may be due to 

the growth of the private media sector, in which competition for employment enables 

media owners to prohibit union activity. A primary non-statutory media organisation is 

the Media Owners Association (MOA), whose membership includes the most 

financially and politically powerful media houses. While the MOA has successfully 

campaigned for media reforms (such as the Media Council Bill of 2007) and 

prevented some repressive regulations, its primary concern is said to be its members’ 



36 
 

private business interests. This profit motive has overrun social sensitivities and 

explains the MOA’s failure to use its political and financial power for “strengthening 

the weak media professional bodies, instead undermining them by inducing 

professional conflict” (Nyanjom 2012, pp.59–60).  

 

Due to the media laws recently introduced, systems of self-control and self-

regulation have declined in the last few years. Although the introduction of the Media 

Council of Kenya by media stakeholders in 2004 was intended to prevent 

government from creating a regulatory body, in 2007 media stakeholders agreed to 

convert the MCK from a self-regulatory to a statutory body under the Media Council 

Bill. The Code of Conduct and Practice of Journalism in Kenya, which was created by 

media practitioners and stakeholders in 2001 to enhance professionalism, demands 

that Kenyan journalists and media outlets “openly account for their conduct”; 

however, since it was included in the Media Council Act, the code can now be 

revised at the discretion of legislators (Maina 2015, p.32). A further example of self-

regulation came ahead of the 2013 general election when the MCK together with the 

MOA and editors developed and signed a code of conduct to guard against their 

journalists fanning violence, as was the case in 2007 (Simiyu 2014, p.120). However, 

the system of self-regulation has been undermined by the state and 59 per cent of 

the journalists participating in Simiyu’s study rate the performance of MCK as low, 

which can be seen as “indicative of MCKs inability as a media regulator to act 

independently” (Simiyu 2014, p.141).  

 

Another structural factor of professionalism is the prestige and 

competitiveness of the journalistic profession. Kenyan citizens had become 

increasingly reliant on the media following the liberalization process, investing it with 

greater credibility than almost any other source of information (Ismail and Deane 

2008, p.320, Nyanjom 2012, p.24). The reputation of journalists, however, has been 

challenged after coverage of the postelection violence 2007/2008 was criticised 

(Ismail and Deane 2008, pp.320–321). Studies suggest that public confidence in 

media was also low at the time of the 2013 elections (Simiyu 2014).  

 

Apart from their damaged reputation and the pressures from media owners to 

adhere to certain lines of reporting as well as threats from third parties mentioned 



37 
 

earlier, a major challenge for journalists is low professional security, as many have 

little job security and receive low salaries. While working conditions for journalists 

vary significantly depending on the size of the media house they work for, about 80 

per cent of journalists are employed as ‘correspondents’ meaning that they do not 

receive a regular salary and depend on short term contracts. As stringers, many only 

get paid for pieces that are published. Freelancers often earn “as little as USD 100 

per month” (Schmidt and Deselaers 2015, p.20, Helander 2010). This low level of 

security makes it very difficult for journalists not to respond to pressures or incentives 

(brown envelopes) and many find themselves forced to request bribes to write a story 

because they are not paid enough to survive otherwise. The economic vulnerability of 

journalists facilitates intimidation by third parties and encourages a form of self-

censorship, with journalists only submitting pieces that they know will be published 

and thus will be paid for.  

 

  



38 
 

Conclusions 

 

In conclusion, this analysis suggests that media and journalism in Kenya face 

highly complex and changing structural conditions shaped by the country’s colonial 

and authoritarian legacy, its cultural and ethnic diversity, by hybrid forms of current 

political governance, and an ambivalent political culture characterised by a strong 

state, majoritarian politics, and a system of clientelism favouring non-compliance with 

the rule of law and corruption. 

 

The unprecedented guarantees of freedom of media, expression and 

information which were granted by the 2010 constitution have been de facto repealed 

considerably by recent media legislation which allows the executive more power to 

regulate the media and impose heavy fines. In fact, both individual journalists and 

media outlets in all media sectors are regulated by oversight institutions favouring the 

government over non-government stakeholders. In this framework marked by political 

interference, Kenyan journalists regularly face intimidation, threats and attacks. 

 

The media landscape in Kenya is diverse, enjoying state-owned, private and 

(non-commercial) community media outlets. However, this pluralism is challenged by 

a high level of concentration and cross-media ownership: political ownership is 

clearly an issue. 

 

These structures are reflected in a high level of political/societal activity and 

parallelism of media, and an ambivalent journalism culture, switching between critical 

and concordant, clientelist reporting. Within this context, standards of journalism 

education vary and professional unions and media associations are undermined by 

business interests and declining systems of self-control and self-regulation. 

Furthermore, journalists face limited public trust as well as a low social security, 

facilitating bribery as well as various forms of self-censorship. 

 

In general, the developed list of dimensions has proven its validity, as it guides 

the analysis towards the central factors of structural conditions relevant to media and 

journalism in Kenya. However, the relative influence of each dimension inevitably 

varies. In addition, the implications of the internet and social media on the structural 



39 
 

conditions of journalism have not been considered systematically in (theoretical) 

literature on media systems. 

 

Central structural factors of the political, economic and legal framework in 

Kenya exist on the level of the nation-state proving the validity of the country-specific 

analysis of structural conditions. However, the report also identifies transnational 

influences on the Kenyan media market (e.g. investments by international media 

players such as China, market share of international foreign broadcasting stations 

such as BBC). Hence, although the nation-state still seems to be the central unit of 

analysis at the beginning of the21st century, transnational impact should be an 

additional frame of investigation. 

 

The report goes on to demonstrate the importance of conflict communication 

as a case study with regard to structural conditions: conflicts (and communication 

about them) can be considered a test case for the functioning of media-related 

structures, and serve as possible catalysts for changes to these structures. 

 

This country report also confirms the need to consider agency and the 

procedural dimension while investigating structural conditions of media and 

journalism: structural conditions have been (re-) designed by central political 

incumbents, economic actors and media practitioners for their personal benefit, 

changing repeatedly during the different phases of transition and consolidation.  

 

Although the literature allowed for a comprehensive country report, various 

knowledge gaps exist with regard to the different dimensions of structural conditions 

in Kenya. This applies, for instance, to ownership structures and media funding; 

multiple investments in media companies by political actors are clearly an issue but 

there is a lack documentary evidence relating to these. Moreover, difficulties in 

accessing reliable and up-to-date information, for example relating to recent media 

legislation and its implemention, arise from shifting circumstances in Kenya. 

 

In conclusion, the report provides a useful basis for an informed analysis of 

MeCoDEM interviews with journalists, with regard to the structural conditions shaping 

media and journalism in Kenya. While the list of dimensions (table 1) offers insight 



40 
 

into the general factors which potentially shape journalism and media on a structural 

level and how they interrelate with each other, the country report provides a 

comprehensive overview of the current structural conditions of media and journalism 

described in the interviewees’ statements on their working practices, role 

perceptions, ethical orientation. Overall performance in the various democratisation 

conflicts can be analysed and better explained against this background. As the paper 

includes the analysis of political systems, socioeconomic frameworks and political 

cultures of politicians and citizens in Kenya, it provides a useful background for 

MeCoDEM research on conflict communication by civil society actors and political 

activists (work package 5), as well as for the analysis of conflict management by 

governmental actors (work package 6). 

 

MeCoDEM interviews with journalists in Kenya will provide additional empirical 

knowledge on cases and types of journalism embedded in certain structural 

conditions, i.e. how journalists behave within these structures. This research will not 

only allow us to broaden knowledge on certain dimensions of the structural conditions 

discussed in this working paper, but will likely elicit new structural factors of media 

and journalism which have not been considered in literature to date. On this basis, 

MeCoDEM findings will constitute a first step to reconsider and potentially expand the 

existing work on media systems and structural conditions of journalism in Kenya. 

 

 



41 
 

Bibliography 

 

Atieno-Odhiambo, Elisha (1987): Democracy and the Ideology of Order in Kenya. In Michael 

G. Schatzberg (Ed.): The Political economy of Kenya. New York: Praeger (A SAIS 

study on Africa), pp. 177–201. 

Article 19 (2013): Kenya: New laws mark major setback for media freedom. Press Relase. 

Available online at http://www.article19.org/resources.php/resource/37407/en/kenya:-

new-laws-mark-major-setback-for-media-freedom, checked on 3/24/2015. 

Article 19 Eastern Africa (2014): The impact of Kenya’s Legal and institutional frameworks on 

Media Freedom. Available online at 

www.article19.org/…/medialibrary/…/Kenya_researc…, checked on 3/23/2015. 

Barrett, Christopher B.; Marenya, Paswel Phiri; Mcpeak, John; Minten, Bart; Murithi, Festus; 

Oluoch-Kosura, Willis et al. (2006): Welfare dynamics in rural Kenya and 

Madagascar. In Journal of Development Studies 42 (2), pp. 248–277. 

Blum, Roger (2014): Lautsprecher und Widersprecher: Ein Ansatz zum Vergleich der 

Mediensysteme. Köln: von Halem. 

Bunce, Mel (2010): ‘This Place Used to be a White British Boys' Club’. Reporting Dynamics 

and Cultural Clash at an International News Bureau in Nairobi. In The Round Table: 

The Commonwealth Journal of International Affairs 99 (410), pp. 515–528. 

Cheeseman, Nic (2008): The Kenyan Elections of 2007: An Introduction. In Journal of 

Eastern African Studies 2 (2), pp. 166–184.  

Cheeseman, Nic; Lynch, Gabrielle; Willis, Justin (2014): Democracy and its discontents: 

understanding Kenya's 2013 elections. In Journal of Eastern African Studies 8 (1), 

pp. 2–24. DOI: 10.1080/17531055.2013.874105. 

Cheeseman, Nic; Tendi, Blessing-Miles (2010): Power-sharing in comparative perspective: 

the dynamics of ‘unity government’ in Kenya and Zimbabwe. In Journal of Modern 

African Studies 48 (2), pp. 203–229.  

Committee to Protect Journalists (2013a): Attacks on the press in 2012. Kenya. Available 

online at https://cpj.org/2013/02/attacks-on-the-press-in-2012-kenya.php, checked on 

3/24/2015. 

Committee to Protect Journalists (2013b): Kenyan reporter, 27, found dead in his home. 

Available online at https://cpj.org/2013/04/kenyan-reporter-27-found-dead-in-his-

home.php, updated on 4/1/2013, checked on 3/24/2015. 

Committee to Protect Journalists (2014a): In Kenya, press curbed as government seeks to 

fight terrorism, updated on 12/22/2014, checked on 3/24/2014. 

Committee to Protect Journalists (2014b): Kenyan journalist covering police detained, 

harassed. Available online at https://cpj.org/2014/11/kenyan-journalist-covering-

police-faces-libel-char.php#mor, updated on 11/4/2014, checked on 3/25/2015. 

Communications Authority of Kenya (2015): What we do. Available online at 

http://www.ca.go.ke/index.php/what-we-do, checked on 3/24/2015. 

Frederiksen, Bodil Folke (2000): Popular culture, gender relations and the democratization of 

everyday life in Kenya. In Journal of Southern African Studies 26 (2), pp. 209–222. 



42 
 

Freedom House (2014c): Freedom of the Press 2014. Kenya. Available online at 

https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2014/kenya#.VQF3BCiE8YI, checked 

on 3/24/2015. 

Egybujor, Maryann (2015): Professional Identity and Ethical Standards: A Challenge to 

Journalism Education in the Kenyan Media Landscape. In Christoph Schmidt (Ed.): 

Kenya's Media Landscape: A Success Story with Serious Structural Challenges. 

Leipzig: VISTAS Verlag, pp. 127–148. 

Hallin, Daniel C.; Mancini, Paolo (2004): Comparing media systems. Three models of media 

and politics. Cambridge, New York: Cambridge University Press (Communication, 

society, and politics). 

Hallin, Daniel C.; Mancini, Paolo (Eds.) (2012): Comparing media systems beyond the 

Western world. Cambridge, New York: Cambridge University Press (Communication, 

society, and politics). 

Haugerud, Angelique (1995): The Culture of Politics in Modern Kenya. Cambridge: 

Cambridge University Press. 

Helander, Elisabet (2010): A critical view of the Kenyan media system through the 

perspective of the journalists. In African Communication Research 3 (3), pp. 521–542. 

Hivos Kenya (2013): Safety and protection of Kenyan journalists: Is it common sense or 

common cents? A national baseline survey report. Prepared for the Kenya Media 

Programme, checked on 3/19/2015. 

International Federation of Journalists (2013): IFJ/FAJ Condemn Signing of Bad Media Bill in 

Kenya. Available online at http://www.ifj.org/nc/news-single-

view/browse/3/backpid/50/category/africa-2/article/ifjfaj-condemn-signing-of-bad-

media-bill-in-kenya/, updated on 12/18/2013, checked on 3/24/2015. 

International Press Institute (2014a): Kenyan Parliament approves restrictive security bill. 

Measures could severely inhibit media freedom, expand surveillance powers. 

Available online at http://www.freemedia.at/newssview/article/kenyan-parliament-to-

vote-on-restrictive-security-bill.html, https://cpj.org/blog/2014/12/in-kenya-press-

curbed-as-government-seeks-to-fight.php, updated on 12/19/2014, checked on 

3/24/2015. 

International Press Institute (2014b): Kenyan Parliament urged to reverse new media law. 

New measures would give government ‘alarming’ power over journalists and news 

organisations. Available online at http://www.freemedia.at/newssview/article/kenyan-

parliament-urged-to-reverse-new-media-law.html, updated on 1/9/2014, checked on 

3/24/2015. 

International Press Institute (2014c): Threats prompt Kenyan journalist to go underground 

Police vow to probe menacing phone calls made following report on alleged terrorist 

safe house. Available online at http://www.freemedia.at/newssview/article/threats-

prompt-kenyan-journalist-to-go-underground.html, updated on 5/30/2014, checked on 

3/24/2015. 

Ireri, Kioko (2013): A study of newspaper columnists’ framing of Kenyan politics in post-2007 

election violence. In African Journalism Studies 34 (2), pp. 109–127. 



43 
 

Ismail, Jamal A.; Deane, James (2008): The 2007 General Election in Kenya and Its 

Aftermath. The Role of Local Language Media. In The International Journal of 

Press/Politics 13 (3), pp. 319–327.  

Kimani, Rose (2015): Community Radio in Kenya: Navigating Legislation and Economics. In 

Christoph Schmidt (Ed.): Kenya's Media Landscape: A Success Story with Serious 

Structural Challenges. Leipzig: VISTAS Verlag, pp. 46–67. 

Kleinsteuber, Hans J. (2005): Mediensysteme. In Siegfried Weischenberg, Hans J. 

Kleinsteuber, Bernhard Pörksen (Eds.): Handbuch Journalismus und Medien. 

Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft (Praktischer Journalismus, Bd. 60), pp. 275–280. 

Levitsky, Steven; Way, Lucan (2010): Competitive authoritarianism. Hybrid regimes after the 

Cold War. Cambridge: Cambridge University Press (Problems of international 

politics). 

Lohner, Judith; Banjac, Sandra; Neverla, Irene (2016): Mapping structural conditions of 

journalism in Egypt, Kenya, Serbia and South Africa. MeCoDEM working paper. 

Available online at http://www.mecodem.eu/wp-content/uploads/2016/06/Lohner-

Banjac-Neverla-2016_Mapping-structural-conditions-of-journalism-in-Egypt-Kenya-

Serbia-and-South-Africa.pdf 

Magango, Seif (2015): What caused Kenya's television blackout? BBC. Available online at 

http://www.bbc.co.uk/monitoring/what-caused-kenyas-television-blackout, updated on 

4/1/2015, checked on 4/14/2015. 

Media Council of Kenya (2015a): Complaints Commission. Available online at 

http://www.mediacouncil.or.ke/en/mck/index.php/council-structure/complaint-

commission, checked on 3/24/2015. 

Media Council of Kenya (2015b): Who we are. Available online at 

http://www.mediacouncil.or.ke/en/mck/index.php/about-us/who-we-are, checked on 

3/24/2015. 

Media Council of Kenya (2015c): Safety and Protection of Journalists. Available online at 

http://www.mediacouncil.or.ke/en/mck/index.php/programs/safety-and-protection-of-

journalists, checked on 4/15/2015. 

Maina, Henry O. (2015): “Constituticide”: Enacting Media Laws That May Undo Constitutional 

Gains in Kenya? In Christoph Schmidt (Ed.): Kenya's Media Landscape: A Success 

Story with Serious Structural Challenges. Leipzig: VISTAS Verlag, pp. 28–45. 

Mueller, Susanne D. (2008): The Political Economy of Kenya's Crisis. In Journal of Eastern 

African Studies 2 (2), pp. 185–210.  

Mueller, Susanne D. (2014): Kenya and the International Criminal Court (ICC). Politics, the 

election and the law. In Journal of Eastern African Studies 8 (1), pp. 25–42. 

Neverla, Irene; Lohner, Judith; Banjac, Sandra (2015): Review: Journalistic ethics and 

practices in conflict societies. MeCoDEM working paper. Available online at 

http://www.mecodem.eu/wp-content/uploads/2015/06/Neverla-Lohner-Banjac-

2015_Journalistic-ethics-and-practices-in-conflict-societies.pdf, checked on 

10/23/2015. 

Nyanjom, Othieno (2012): Factually True, Legally Untrue. Political Media Ownership in 

Kenya. Internews. Available online at http://www.internews.org/research-

http://www.mecodem.eu/wp-content/uploads/2016/06/Lohner-Banjac-Neverla-2016_Mapping-structural-conditions-of-journalism-in-Egypt-Kenya-Serbia-and-South-Africa.pdf
http://www.mecodem.eu/wp-content/uploads/2016/06/Lohner-Banjac-Neverla-2016_Mapping-structural-conditions-of-journalism-in-Egypt-Kenya-Serbia-and-South-Africa.pdf
http://www.mecodem.eu/wp-content/uploads/2016/06/Lohner-Banjac-Neverla-2016_Mapping-structural-conditions-of-journalism-in-Egypt-Kenya-Serbia-and-South-Africa.pdf


44 
 

publications/factually-true-legally-untrue-political-media-ownership-kenya, checked 

on 3/19/2015. 

Ogola, George (2011): The political economy of the media in Kenya: from Kenyatta’s Nation-

building Press to Kibaki’s local-Language FM radio. In Africa Today 57 (3), pp. 77–95. 

Oluoch, Victor; Ohaga, John B. (2015): The Presentation of Self-Censorship as Peace 

Journalism in the Kenyan Media During the 2013 General Election. In Christoph 

Schmidt (Ed.): Kenya's Media Landscape: A Success Story with Serious Structural 

Challenges. Leipzig: VISTAS Verlag, pp. 103–124. 

Otieno, Gladwell (2005): The NARC's anti-corruption drive in Kenya: somewhere over the 

rainbow? In African Security Studies 14 (4), pp. 69–79. 

Open Society Foundations (2011): Kenya. A survey by the Africa Governance Monitoring 

and Advocacy Project (AfriMAP) Open Society Initiative for Eastern Africa (OSIEA) 

Open Society Media Program (OSMP). Nairobi (Public Broadcasting in Africa Series). 

Reporters without Borders (2013): Parliamentary offensive against freedom of information. 

Available online at http://en.rsf.org/kenya-draconian-bill-06-11-2013,45428.html, 

updated on 11/6/2013, checked on 3/24/2015. 

Reporters Without Borders (2015a): 2015 World Press Freedom Index. Details about Kenya. 

Available online at http://index.rsf.org/#!/index-details/KEN, checked on 3/24/2015. 

Reporters without Borders (2015b): Controversial security law provisions ruled 

unconstitutional. Available online at Controversial security law provisions ruled 

unconstitutional, updated on 2/26/2015, checked on 3/24/2015. 

Republic of Kenya (2013a): The Media Council Bill, 2013. Bill for lntroduction into the 

National Assembly. In Kenya Gazette Supplement No. 106 (National Assembly Bills 

No.20), 22nd July, 2013. Available online at 

http://www.google.de/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CDMQFj

AC&url=http%3A%2F%2Fkenyalaw.org%2Fkl%2Ffileadmin%2Fpdfdownloads%2FAc

ts%2FMediaCouncilAct2013.pdf&ei=r0ARVbOGDYznauD4gJgN&usg=AFQjCNF-

RX6PV_9IRp2gW1ZULXvR37Y_jg&sig2=iisQiBAZEIoA-

4_j7OCO2w&bvm=bv.89184060,d.d2s&cad=rja, checked on 3/23/2015. 

Republic of Kenya (2013b): The Media Council Act 2013. In Kenya Gazette Supplement No. 

180 (Acts No. 44), 27th November, 2013. Available online at 

http://www.google.de/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CDMQFj

AC&url=http%3A%2F%2Fkenyalaw.org%2Fkl%2Ffileadmin%2Fpdfdownloads%2FAc

ts%2FMediaCouncilAct2013.pdf&ei=r0ARVbOGDYznauD4gJgN&usg=AFQjCNF-

RX6PV_9IRp2gW1ZULXvR37Y_jg&sig2=iisQiBAZEIoA-

4_j7OCO2w&bvm=bv.89184060,d.d2s&cad=rja, checked on 3/24/2015. 

Schmidt, Christoph (Ed.) (2015): Kenya's Media Landscape: A Success Story with Serious 

Structural Challenges. Leipzig: VISTAS Verlag. 

Schmidt, Christoph; Deselaers, Janine (2015): Kenya’s Media Landscape - Everyday 

Constraints and Structural Challenges. In Christoph Schmidt (Ed.): Kenya's Media 

Landscape: A Success Story with Serious Structural Challenges. Leipzig: VISTAS 

Verlag, pp. 10–26. 



45 
 

Simiyu, Tome F. (2014): Media Ownership and the Coverage of the 2013 General Election in 

Kenya. In Global Media Journal: African Edition 8 (1), pp. 114–145. 

 

Transparency International (2014): Corruption Perceptions Index 2014: Results. Available 

online at http://www.transparency.org/cpi2014/results, checked on 3/13/2015. 

Wachanga, D. Ndirangu (2011): Kenya's indigenous radio stations and their use of 

metaphors in the 2007 election violence. In Journal of African Media Studies 3 (1), 

pp. 109–125. 

Wasserman, Herman; Maweu, Jacinta Mwende (2014): The freedom to be silent? Market 

pressures on journalistic normative ideals at the Nation Media Group in Kenya. In 

Review of African Political Economy 41 (142), pp. 623–633. 

 


