Media A
Conflict and
DEMocratlsan

Judith Lohner, Sandra Banjac, Irene Neverla

Mapping structural conditions of
journalism in Kenya

June 2016




The Working Papers in the MeCoDEM series serve to disseminate the research results of work
in progress prior to publication in order to encourage the exchange of ideas and academic
debate. Inclusion of a paper in the MeCoDEM Working Papers series does not constitute
publication and should not limit publication in any other venue. Copyright remains with the
authors.

Media, Conflict and Democratisation (MeCoDEM)

ISSN 2057-4002

Mapping structural conditions of journalism in Kenya

Copyright for this issue: ©2016 Judith Lohner, Sandra Banjac, Irene Neverla
WP Coordination: University of Hamburg/Irene Neverla

Editor: Katy Parry

Editorial assistance and English-language copy editing: Emma Tsoneva
University of Leeds, United Kingdom 2016

All MeCoDEM Working Papers are available online and free of charge at www.mecodem.eu

For further information please contact Barbara Thomass, barbara.thomass@rub.de

This project has received funding from the European
Union’s Seventh Framework Programme for research,
technological development and demonstration under
grant agreement no 613370. Project Term: 1.2.2014 -
31.1.2017.

Affiliation of the authors:

Judith Lohner
University of Hamburg

judith.lohner@uni-hamburg.de

Irene Neverla
University of Hamburg

Irene.neverla@uni-hamburg.de

Sandra Banjac
University of Hamburg

sonvl78@uni-hamburg.de



http://www.mecodem.eu/
mailto:judith.lohner@uni-hamburg.de
mailto:Irene.neverla@uni-hamburg.de
mailto:sonv178@uni-hamburg.de

Table of contents

EXECULIVE SUMIMATY ...uiiiiie ettt e e e e e e e et e e e e e e e e e e e eaaa s e e e eeaeeeannes 1
L1 0T [T 1o I 3
Country report: Current structural conditions of journalism in Kenya ...................... 7
CONCIUSIONS ... 38

(2] ] oo =1 o] ) 20U 43



Executive Summary

Using a multi-dimensional scheme as a conceptual framework, this working
paper maps the structural conditions relevant to journalism and conflict communication
in Kenya. The report makes use of a broad range of country-specific academic
literature, as well as reports compiled by various non-academic organisations active in

the media sector.

e ’Structural conditions’ are understood as the totality of (formal and informal) orders
and structures that characterise media and journalism in a certain space, usually a
country.

e Eleven interrelated and interdependent dimensions of structural conditions relevant
to media and journalism have been extracted and adapted from existing literature,
guiding structured and comprehensive analysis within specific (country) contexts:
(1) historical development, (2) political system, (3) political culture, (4) media
freedom, (5) level of state control and regulation of media by the state, (6) media
ownership and financing, (7) structure of media markets and patterns of information
distribution, (8) orientation of media, (9) political/societal activity and parallelism of
media, (10) journalism culture, and (11) journalistic professionalism.

e Analysis suggests that media and journalism in Kenya face highly complex and
changing structural conditions shaped by the country’s colonial and authoritarian
legacy, its cultural and ethnic diversity, by hybrid forms of current political
governance, and an ambivalent political culture characterised by a strong state,
majoritarian politics, and a system of clientelism favouring non-compliance with the
rule of law and corruption.

e Unprecedented guarantees of freedom of media, expression and information which
were granted by the 2010 constitution have been de facto repealed to a large
degree by recent media legislation, affording the executive more power to regulate
the media and impose heavy fines. In fact, both individual journalists and media
outlets in all media sectors are regulated by oversight institutions favouring the
government as opposed to non-government stakeholders. In this framework
marked by political interference, Kenyan journalists regularly face intimidation,

threats and attacks.



e The media landscape in Kenya enjoys a broad range of state-owned, private and
(non-commercial) community media outlets. However, this pluralism is challenged
not only by a high level of concentration and cross-media ownership but also issues

of political ownership.

These structures are reflected in a high level of political/societal activity and
parallelism of media, and an ambivalent journalism culture which fluctuates between
critical and concordant, clientelist reporting. Within this context, the journalistic
profession is marked by varying standards of journalism education and declining
systems of self-control and self-regulation. Furthermore, journalists have a poor public
reputation as well as low levels of professional security facilitating bribery and various

forms of self-censorship.



Introduction

This working paper aims to systematically and comprehensively map the

structural conditions relevant to journalism and conflict communication in Kenya.

In specific situations such as democratisation conflicts and in certain countries,
as well as in general terms journalistic performance and journalism culture are
informed by various interrelated constituents: journalistic work practices, role
perceptions, ethical orientations, and, last but not least, the structural conditions of

journalism (Neverla et al. 2016).

Based on Kleinsteuber (2005, p.275), by structural conditions, we understand
the totality of (formal and informal) orders and structures that characterise media and

journalism in a certain space, most commonly, a country.

These structural conditions are established on four levels: (1) the respective
society in general, (2) the media system, (3) the professional field of journalism and (4)

the particular media organisation.

Several dimensions can be extracted and adapted from existing research on
structural conditions of media and journalism, which is largely based in comparative
studies on media systems (Hallin and Mancini 2004, 2012; Blum 2014). These
dimensions are listed and described in the table below.?

1 For a more in-depth description of dimensions please refer to Lohner et al. (2016).



Table 1: Structural conditions of journalism: dimensions

Dimension Description
Historical e Changes of political systems / regimes over time and impact on the
development: Political media system

stability of country

Political system / form e Formal and informal rules regarding:

of Government o Freedom of people to vote

o Degrees of division of power (system of checks and balances
among the executive, legislative, and judicial branches of
government)

o Institutionalisation of the rule of law and civil liberties

Political culture e Concepts, ideas and structures ruling both the functioning of
institutions (media) and agency of political and societal actors as well
as citizens:

o Centrality of the state in aspects of society (low state
intervention of liberal system vs. high involvement in welfare
system)

o Distribution of political power (majoritarian vs. consensus
politics)

o Relationship between political institutions and the public
(individualised vs. organised pluralism)

o Level of cleavage of political parties and ideologies (polarised
vs. moderate vs. fragmented vs. hegemonic pluralism)

o Adherence to formal rules, procedures and political
institutions (rational-legal authority vs. clientelism)

o Political culture of citizens: how people see the role of the
state, treat different ethnicities, religions, linguistic groups,
participate in community/political life (voter turnout), the kind
of political debates/historical traditions they support

Media freedom e Level of media freedom in legal framework (constitution, media laws
and regulation on censorship, information access and control, legal
protection of journalistic actors, legal autonomy of regulation bodies)

e Policies and actions by state actors or legal bodies

State control / e Intention of state control (Political control through organisational,

regulation of media personnel and content-oriented intervention vs. apolitical regulation
via distributing frequencies, limiting advertising)

e Media types that are being controlled/regulated, addressees of media
control

e Procedures regarding licensing of media outlets, accreditation of
journalists

e Character of regulation bodies (state or independent public
institutions)

e Nature of prosecution of journalists by state actors




Media ownership and e Whether media are owned by private companies and/or the public
financing or state

e Market driven media, mixed-source financing, and state financing

Structure of media markets ¢ Audience and market share of different media types
3{;‘3&?&?5 of information e Size of media market / Level of internationalisation

e (De-)centralisation of media market / system

e Pluralism / concentration of ownership

o Patterns of media distribution and circulation of information
Orientation of media o Primary social focus that guides news production:

commerce/market oriented, divergent, society oriented

Political / societal activity ¢ Tendency of media to intervene in political debate / engage in

and parallelism of media advocacy / influence political events

e Alignment between media outlets/individual journalists and
political parties and societal actors (religious institutions, trade
unions, business)

e Polarisation of the public/audiences according to the political
orientation of media which they consume

Journalism Culture e Overall status of journalism and role perception of journalists in
relation to other social systems: investigative/critical, ambivalent,
or rather concordant to those in power

Journalistic Professionalism e Internal rules and norms of the professional field and media
institutions:

o Level of professional education/training
Level of professional organisation
System of self-regulation
Awareness of professional norms and practices
Prestige/competitiveness of journalistic profession

O O O O

It is important to keep in mind that, while structures are often referred to as
something static or ‘given’, they are established by different actors and always subject
to change (Hallin and Mancini 2012b, pp.302—-303). This particularly applies to
countries in transition. Thus, agency and the procedural dimension are also an
important focus of analysis when the structural dimensions of journalism are being

investigated.

We will provide a systematic and critical analysis of the structural conditions of
media and journalism in Kenya based on the scheme of dimensions. The report builds

on country-specific literature that touches on subjects raised within each of the



dimensions, aiming at a comprehensive overview of the structural conditions of media

and journalism in the country.

Furthermore, using country-specific literature should enable us to identify

possible additional factors of structural conditions specific to the Kenyan context.

Limitations in existing research and the availability of current facts and figures
have resulted in varying amounts of information on certain dimensions. Due to the
focus of existing literature, this paper will focus on the structural conditions concerning
(1) Kenyan society in general, (2) the media system, and (3) the professional field of
journalism. Structural conditions at level 4 (particular media organisation) will be
treated in detail in the MeCoDEM interviews with journalists reporting on

democratisation conflicts.

In addition, it should be noted that the editorial deadline for this working paper
was April 2015 and therefore subsequent publications relating to structural conditions

of journalism in Kenya are not reflected here.



Country report: Current structural conditions of journalism in Kenya?

Kenya is a country situated in the Eastern part of Sub-Saharan Africa with 45
million inhabitants belonging to a range of ethnic groups such as Kikuyu, Luhja, Luo,

Kalenjin and Kamba.

Since its independence from British colonial rule in 1963, Kenya has faced
several, fundamental changes to its political system. According to Blum’s typology, its
political history can be seen as an example of “broken continuity” (Blum 2014). Ogola
points out that Kenya’s news media system has developed and progressively redefined
itself against the complex political and economic structures characterising the country’s

distinct political phases between the 1960s and the present day (Ogola 2011).

While the first years of Jomo Kenyatta’s rule as the first president of independent
Kenya between 1963 and 1978 were “briefly but broadly attended by national political
goodwill” (Ogola 2011, p.80), under his presidency Kenya soon evolved into a coercive
and repressive state. The political goal of “nation-building” was pursued through an
‘ideology of order” (Atieno-Odhiambo 1987) and opposition was systematically
contained and delegitimised on the grounds that competing (political, ethnic and
religious) interests would impede the country’s development. In this context, media
were modelled on the developmental journalism paradigm and seen by the state as
partners and a central instrument to promote the narrative of national unity in the
nation-building project (Ogola 2011, p.80). This project gradually led to the co-option
of the mainstream media by the state. The print market was monopolised leaving only
two mainstream newspapers, The Daily Nation and the East African Standard. While
these newspapers were privately owned, they were directly and indirectly controlled by
the state, particularly through their advertising revenue as the government was the

largest advertiser at that time (ibid., p.81).

Under Kenyatta’'s successor Daniel Arap Moi who served as President from
1978 to 2002, Kenya evolved from a de facto to a de jure one party state, a situation

2 We thank our colleagues Gamal Soltan and Yosra El Gendi for their valuable contribution to this report.



formalised by law in 1982 (Mueller 2008, p.189). Moi was a member of the Kalenijin
ethnic group and disempowered the Kikuyu elite. Governing in an authoritarian and
corrupt manner, Moi quickly consolidated his position and concentrated all political and
economic power in the hands of his Kenya African National Union (KANU), dominated
by the Kalenjin tribe, and a handful of allies from minority groups. The “Moi era was
infinitely more repressive than that of Kenyatta's rule” (Mueller 2008, p.188) and has
been described as “imperial presidency” (ibid., p.197). The first phase of Moi’s
authoritarian presidency was marked by an increase of government involvement in the
media sector. The government continued to use state mechanisms to intimidate

political opposition and alternative media.

In the absence of a press law, intimidation of media workers and organisations,
and the detention of newspaper editors was commonplace. Between 1988 and 1990,
nearly twenty publications were banned. Moi also tried to increase state control over
the two major newspapers. While connections with KANU members enabled him to
buy a majority share in the Standard, he did not gain direct control of the Nation, but
asserted his influence through business relations with the group’s principal
shareholder, the Aga Khan (Ogola 2011, pp.82—83). This interdependence allowed
both newspapers to grow economically under the Moi regime, with only occasional
state intimidation. Additionally a national party newspaper, Kenya Times, was
established as a “government mouthpiece” (ibid., p.83) acting alongside the state
broadcaster, the Voice of Kenya (the name was changed to Kenya Broadcasting
Cooperation in 1989).

Increased economic decline and “informalization of the state” (Ogola 2011,
p.83), with executive power almost exclusively assigned to the president and KANU
party, seriously eroded the government’s legitimacy in the late 1980s and early 1990s.
This “opposition culture” (Haugerud 1995, p.15) also applied to the media sector.
Opposition politicians funded a number of press outlets and alternative voices were
now heard within mainstream newspapers. Due to increasing political pressure exerted
by opposition groups, civil society, sections of the church, and the international
community, the government was forced to readopt multipartism in 1992. The
reintroduction of political pluralism allowed for the liberalisation of the media: several

new media outlets emerged and existing mainstream news media switched from their

8



traditional developmental focus to the market model. The Nation Media Group saw
massive growth in its portfolio because of new private capital, making it gradually less
reliant on state patronage and allowing more adversarial reporting, although criticism
was limited so as not to endanger good business relationships between the Aga Khan
and the Moi administration (Ogola 2011, p.84). By contrast, due to the KANU’s
shareholding in the company and governmental involvement in editorial decisions, The
Standard remained loyal to the regime, campaigning for Moi in the 1997 presidential

elections.

Although the Nation and Standard continued to dominate the print sector despite
liberalisation of the media, the broadcast sector experienced fundamental change with
the introduction of the first private broadcast media such as the FM radio station,
Capital FM and the TV station, Kenya Television Network. However, the fact that these
two stations were both owned by the Standard Group (through a subsidiary, Baraza
Limited) and another new entrant Royal Media Group, belonged to Samuel Kamau
Macharia, a prominent Nairobi businessman with strong government links,
demonstrated that broadcast licence acquisition “was based mainly on political

connections and state patronage” (Ogola 2011, p.84).

Hence, although the early 1990’s were marked by liberalisation, Kenya “became
a case study of the problematic relationship between multi-party elections and genuine
political reform” (Cheeseman et al. 2014, p.5). President Moi and KANU maintained
their hold on power and national elections in 1992 and 1997 “were each preceded by
the explicit mobilization of ethnic constituencies and substantial violence, which
sought, at least in part, to drive Kikuyu, Luo, Luhya and Kisii voters — then associated

with the opposition — out of particular areas” (ibid., p.5).

A two-term limit forced Moi from power in 2002 and his misjudgement of
succession politics facilitated a new era in Kenya'’s political development. Moi backed
Uhuru Kenyatta, the son of his predecessor Jomo Kenyatta, as the KANU presidential
candidate, and so unwittingly aided an alliance of major politicians and ethnic
constituencies in the National Rainbow Coalition (NaRC) (Cheeseman et al. 2014, p.5).
In December 2002, voters overwhelmingly elected members of the NaRC to parliament

and NaRC candidate Mwai Kibaki to the presidency. The largely peaceful elections

9



“in which multiple minor irregularities were made irrelevant by the size of Kibaki’s
overall victory” (ibid., p.5) marked an important turning point in Kenya’s democratic
evolution. There were high expectations of the new government, with some calling the
landslide win a “second liberation” or even “revolution” (Schmidt and Deselaers 2015,
p.12).

However, the “appearance of political transition was partly illusory” (Cheeseman
et al. 2014, p.5). The new government came to power with a commitment to create a
new constitution, but debate over its terms soon created a rift in the NaRC. Raila
Odinga, who had supported Kibaki in the 2002 elections, switched his allegiance on
the grounds that the party did not offer sufficient reform and failed to create the position
of Prime Minister that he had been promised in return for his electoral support.
Subsequently, Mwai Kibaki’s government did not succeed in the 2005 Constitutional
Referendum. Kenya'’s political stability “crumbled for a while” (Schmidt and Deselaers
2015, p.12), and finally collapsed in December 2007; at the presidential elections,
Kibaki and Odinga ran against each other. Kibaki was declared the winner by the
Kenyan Elections Commission amidst widespread accusation of malpractice and
multiple failings of the electoral process triggering unprecedented violence between
the country’s different ethnic groups. The Commission of Inquiry into Post-Election
Violence and the government confirmed that the outbursts resulted in 1133 deaths,

and up to 700,000 more were people displaced (Cheeseman et al. 2014, p.5).

The post-electoral violence 2007/2008 came as a “shock for Kenyans and to an
international community that assumed that 2002 had marked a stable political
transition” (Cheeseman et al. 2014, p.5). The violence offered terrifying evidence both

of the need for real political reform and the value of peace and stability.

A diplomatic deal mediated by international negotiators appointed by the African
Union ended the violence. Following the agreement, power was shared between the
two rivals, President Kibaki and Prime Minister Odinga; Kenya was governed in a grand
coalition between 2008 and 2013 (Cheeseman et al. 2014, pp.5—6). Considered as a
“‘necessary step that must precede more ambitious reforms” (Cheeseman 2008,
p.180), the ‘unity government’ managed to pass a long awaited new constitution (also

offering a changing framework for media as will be elaborated below).

10



In 2013, the unity government ‘experiment’ ended when the Jubilee Alliance
of Uhuru Kenyatta and William Ruto won both the presidential contest and a
parliamentary majority in contested but mostly peaceful elections, opening the current
chapter of Kenya'’s political history (Cheeseman et al. 2014). In the meantime, Kenya
was confronted with a new threat to national security. From 2011 the country faced
several major terrorist attacks by Al-Shabaab, characterised as retribution for the

Kenyan military's deployment in the group's home country of Somalia.

To summarise, the legacy of different political phases, political volatility due to
ethnic divisions and the threat of terrorism from Al-Shabaab impact on the current

structural conditions of Kenya’s political and media system in many ways.

One of the hallmarks of a democratic political system is the structure of checks
and balances established by formal as well as informal rules among the executive,

legislative, and judicial branches of the state.

Cheeseman (2008, pp.180-181) noted that between 2002 and 2007, Kenyan
politics had failed to implement comprehensive political reform and establish adequate

formal rules to ensure elections with democratic outcomes:

Democratic elections do not sit well with an authoritarian constitution, and
coalition building and elite compromise are undermined by the dominant nature
of the presidency and the lack of institutions that operate independently of the
executive. The potential for conflict in Kenya would have been significantly
diffused if the government had not deliberately manipulated the process of
constitutional reform to prevent the decentralization of power away from the

executive.

As Mueller (2008, pp.197-198) argues, conditions favouring institutional change did
not apply in Kenya after the election of the NaRC government in 2002. Rather,
politicians feared institutional innovation which might have led to the loss of political
power. According to Mueller (ibid., pp.194-195), it was informal norms which

increasingly undermined formal rules by trumping the autonomy of independent

11



branches of government in favour of a highly personalised presidency. This
phenomenon of deliberately weak autonomous institutions outside the presidency was
considered a precipitating factor in Kenya’s implosion following the 2007 election;
institutions such as the Electoral Commission and the courts, which in theory could
have dealt with the challenges, were viewed as partisan and as being tied to the
executive rather than independent from it (Cheeseman et al. 2014, p.3, Mueller 2008,
pp.197-199).

With the new constitution of 2010, Kenya seems to better meet the standards
of a democratic system (listed in chapter 2: pluralism of parties, governmental change
following a change in majority, the division of powers). According to the constitution,
the politics of Kenya take place in a framework of a presidential representative
democratic republic: the President is both head of state and head of government.
Executive power is exercised by the executive branch of government led by the
President, who chairs a cabinet composed of people chosen from outside parliament.
Whereas this presidential strength seems conform to the long-lasting tradition of a
strong executive, the new constitution grants the National Assembly relatively high
levels of independence from the executive and introduces new procedures for the
conduct of elections, new judicial safeguards to ensure integrity, and a new regulatory
framework for political parties (Cheeseman et al. 2014, p.6). It also promotes
decentralisation, establishing 47 new county governments (ibid., pp. 3—4). Thus, the
constitution is considered to feature “stronger checks and balances, and is potentially
far more effective at integrating marginalized communities into the political system”
(ibid., pp.17-18).

Elections are the central test case for newly introduced rules and institutions
and the polls of 2013 were intended to be a major step in Kenyan political
transformation. Indeed, Kenya experienced a very high official voter turnout (86 per
cent) and, while the Jubilee Alliance of Kenyatta and Ruto won both the presidential
contest and secured a parliamentary majority, elections for the newly devolved
structures of government left many county governments in the hands of other parties.
Though there have been numerous legal appeals over the outcome of many of the
contests, the decisions of the courts have been accepted, “albeit often grudgingly, by
the losers” (Cheeseman et al. 2014, p.3). However, although the 2013 elections

12



passed off largely peacefully, according to Cheeseman et al. (ibid., pp.3-4) they did not
confirm a process of democratic consolidation or herald the end of inter-ethnic tension
and mistrust. Rather, they argue that the course of the elections might have been made
possible by specific circumstances which can be evaluated rather ambivalently in

terms of their ‘democratic value’:

First, the decision of the International Criminal Court (ICC) to prosecute
Kenyatta and William Ruto for crimes against humanity for their alleged role in
the postelection violence of 2007/08 had the unexpected effect of bringing these
former rivals together in the Jubilee Alliance, which reduced the prospect for
violence between their respective Kikuyu and Kalenjin communities. Second, a
pervasive ‘peace narrative’ emerged that was associated with a plethora of
monitoring and early-warning mechanisms, but which also delegitimized
election protests and political activity seen to challenge the status quo and
encourage instability. Combined with the heavy deployment of security forces
in potential ‘hot spots’, this significantly constrained the options available to the
losing candidate: civil disobedience was both less popular, and more risky, than
in 2007/08.

For all of the limitations in Kenya’s democratic system, the country may be undergoing
a gradual process of democratisation: although incumbents have constantly sought to
block reform, remarkable progress has been made over the last 20 years. Over five
successive elections, “Kenyan voters and opposition parties converted political
openings into political change” (Cheeseman et al. 2014, p.17). Even dramatic setbacks
such as the breakdown of the political system around the 2007 elections did not bring
an end to the slow process of institutional change; rather, they created a “new window
of opportunity” within which long awaited institutional reforms were initiated and Kenya

finally received a constitution that features stronger checks and balances (ibid., p.17).

In summary, present day Kenya can be described as a hybrid regime,
incorporating the characteristics of both a democracy and an authoritarian system
(Levitsky and Way 2010). This is even more evident when one takes a closer look at
the political culture and current developments in the media regulations shaping

structural conditions of journalism in Kenya.

13



Basic characteristics of the political culture in Kenya have already been
indicated above.

Given its authoritarian history, the state has traditionally played a central role in
regulating many aspects of Kenyan society. This regulatory power of the state
declined when market-oriented reforms began in the latter half of the 1980s and the
onset of economic, and later, political liberalisation extending to other aspects of
society (Barrett et al. 2006, p.250). However, the state remains an important regulator,
granting licences, permitting and, to an extent, controlling credit. This political culture
of a ‘strong state’ also has an impact on media regulation. It is important to note
however, that Kenyan society traditionally builds on authorities other than the central
state, including ethnic groups and clans, reflecting a “traditional ordering of relations

based on hierarchy and authority” (Frederiksen 2000, p.209).

In terms of preferred modes of distribution of political power, Kenyan elites
traditionally favour majoritarian politics. The former authoritarian regimes clearly
supported the principle of ‘winner takes it all' and the current presidential system
continues to place the concentration of power in the hands of the dominant political
force. However, since 2002, several coalition governments have been elected,
weakening the two-party model and demanding a certain degree of consensus and
cooperation. Whereas under authoritarian regimes ‘national unity’ was a pretext to
cumulate power to one political and ethnic group, in recent times, a ‘power-sharing
model’ has come to prominence leading to the construction of a generally inclusive
government representing a broad range of parties. However, the “unity government”
(Cheeseman and Tendi 2010, p.203) of the grand coalition between 2008 and 2013
was not guided by a democratic quest for compromise — rather, as Cheeseman and
Tendi suggest, government members overcame their mutual animosity and managed
to find common ground mainly for the purpose of defending the system through which
they had secured access to resources (ibid., p.223). Accordingly, the combination of
opportunity and incentive (access to state resources in order to form a union against
prosecution by national or international tribunals) explains the alliance formed between
Kenyatta and Ruto since the run-up to the 2013 elections; a connection which, at first

glance, is remarkable, as the communities of these leaders, Kikuyu (Kenyatta) and

14



Kalenjin (Ruto), fought against each other in the postelection violence of early 2008
(ibid., pp.223-224).3

This is directly linked to the level of cleavage of ideologies and the role
political parties. Traditionally, political mobilisation has evolved from ethnicity rather
than distinct political ideologies: Kenyan politicians mostly obtain power by employing
ethnic arithmetic and clientage as mobilising factors, whether openly articulated or
otherwise. Since political change and continuity has revolved around the
manoeuvrings of prominent personalities often creating parties specifically for the
purpose of elections, loyalties have shifted from party to party and in this process, a
salient feature of Kenyan multipartyism has been the weakness and “ephemeral nature
of political parties” (Cheeseman et al. 2014, p.6). As their ideologies, policies, and
programmes are largely indistinguishable, Kenyan political parties can be seen as non-

programmatic “ethnically driven clientist parties” (Mueller 2008, p.186).

Against this backdrop, there is limited adherence to a rational-legal authority
and respect for formal rules, procedures and political institutions. Rather, Kenya’'s
political culture is marked by a Clientelism which is routed in ethnic divisions as well
as colonial and authoritarian legacy. While under colonial rule tribalism was
instrumentalised for political means, all presidents since independence have been
accused of favouring their own ethnic group both politically and economically (Schmidt
and Deselaers 2015, p.12). As Mueller (2008, p.200) argues, politics is viewed
primarily as a “winner-takes-all zero-sum ethnic game” with the national economic cake
being the prize and various ethnic groups arguing openly "that it is their turn to ‘eat”.?
This system results in poor governance and corruption. In 2014, the Corruption

Perceptions Index of Transparency International which measures perceived levels of

3 Mueller argues, that for International Criminal Court (ICC) indictees, Uhuru Kenyatta and William Ruto, “winning
the election was part of a key defence strategy in order to undercut the ICC by seizing political power, flexing it to
deflect the ICC and opening up the possibility of not showing up for trial if all else failed.” (Mueller 2014,p.26)

4 During Jomo Kenyatta’s rule, other ethnic groups complained that the Kikuyu benefited, obtaining land and civil
service jobs at their expense. Moi in turn used his power to weaken the Kikuyu’'s economic base while rewarding
his own ethnic Kalenjin and other marginal groups with jobs and appointments in government. Since assuming
power, Kibaki also has been criticised for favouring the Kikuyu from his area, and ignoring high-level corruption in
his inner circle (Mueller 2008, p.201, Otieno 2005) — a system that has not been stopped either under the Unity
government of the Grand Coalition or under the Jubilee government.

15



corruption in public sectors around the world, ranked Kenya 145 out of 174 countries,
with a score of 25 (on a scale from 0 =highly corrupt to 100 = very clean) (Transparency
International 2014). As the rule of law is still weak and politicised in Kenya, varying
degrees of non-compliance and attempts to ignore or undermine the law and other

formal rules still seem to be business as usual (Mueller 2014, p.26).

To summarise, ethnicity plays a central role in Kenyan society, impacting
significantly on political culture as well as everyday life, both as a resource and form of
social capital, as well as a potential challenge to a peaceful and fair community life. As
will be further elaborated below, ethnicity and ethnic/patron-client ties are also very
important in understanding how the media in Kenya operates.

In evaluating media freedom, it is important to distinguish between formal rules

inscribed in constitutions, media laws, and the actual media policies in the country.

In terms of the constitutional framework, the new constitution passed in 2010
did not only comprise a generally improved system of checks and balances but was
considered a turning point for Kenyan media, granting freedom of the media,
expression and information, “in a way the country has not seen before” (Schmidt and
Deselaers 2015, p.15). In fact, it was considered one of the strongest guarantees of its
kind in sub-Saharan Africa (Maina 2015, p.29). Articles 33 and 35 of the constitution
guarantee freedom of expression and access to information respectively, while Article
34 assures independence and freedom of all types of media, and protects individual
journalists and media organisations from state control and interference. The regulation
also bars the state from imposing penalties for “any opinion or view or the content of
any broadcast, publication or dissemination” (ibid., p.29). Although the comprehensive
restrictions of Article 33 regarding incitement to violence, hate speech and war
propaganda also apply to freedom of the media, these potential curbs on media
freedom are not considered as severe as those in the preceding constitution (Schmidt
and Deselaers 2015, p.15). Unlike its predecessors, which were easily amended
according to the whims of political expediency, the 2010 constitution is considered
more of a “hard law” (Maina 2015, p.29) by experts as no amendments can be effected

without a very high approval threshold in a popular referendum.

16



However, a constitution cannot provide the level of detail needed to offer
sufficient regulations at national level. The Fifth Schedule of the Constitution therefore
stipulated a three-year (2010-2013) timetable for implementing specific aspects of the
document through concrete legislation pertaining media freedom (Article 19
Eastern Africa 2014, p.9). Maina (2015, p.29) states that, although there have been
some significant constitutional developments, implementation is hampered by “deep-

seated interests that grasp every opportunity to threaten it”.

Against this backdrop, the guarantees of the constitution still compete with
anachronistic government legislation, documents and policy instruments containing
provisions which are “an antithesis to freedom of media“ (Simiyu 2014, p.127). The
1960 Books and Newspapers Act obliges “any person who wants to start a newspaper
to be registered with the Registrar of Books and Newspapers and pay a bond of KES
1 million”, a provision that has tended to lock small players out of the media market
(Open Society Foundations 2011, p.26). The 1967 Preservation of Public Security Act
gives the president sweeping powers to censor, control or prohibit information that is
deemed a security risk (ibid., p.29). Although the majority of libel and defamation cases
are tried under civil law, defamation is a criminal offence under the penal code of 1930
(ibid., p.27). It is argued that the mere possibility of charges such as criminal
defamation is often used to intimidate journalists (Freedom House 2014c, see also
Article 19 Eastern Africa 2014, pp.9-10).°

The reluctance of governments to implement media reform is particularly
evident in access to information rights. The Access to Information Bill 2013 is the
product of years of campaigning; previous versions were published in 2005, 2008 and
2012. After public consultations led by the Constitutional Implementation Committee,
the 2012 bill became the Access to Information Bill 2013, which was still awaiting
parliamentary debate at the end of 2014 (Article 19 Eastern Africa 2014, p.10).6

5 According to the Freedom House Report 2014, In May 2013, newly elected deputy president William Ruto
threatened to sue the Sunday Nation for defamation over a story about his use of a luxury private jet to visit several
African countries (Freedom House 2014c). As Maina points out, the law has been used to censor films, publications
and artistic expressions unfairly in the past (Maina 2015, p.34).

6 However, it is worth noting that the Kenyan government launched the “Kenya Open Data Initiative” in 2011, making
key government data freely available to the public through a single online portal: opendata.go.ke.

17



An even greater risk than persisting archaic media laws and missing regulations
relating to access to information appears to be the new media laws enacted under the
new Jubilee government: The Kenya Information and Communications (Amendment)
Act 2013 (KICA) and Kenya Media Council Act (MCA) 2013. As these pieces of
legislation grant the executive more power to regulate the media and impose heavy
fines, they de facto repeal a considerable number of the guarantees granted by the
2010 Constitution and have been called some of “most repressive media legislation in
the country’s 50-year history” (Freedom House 2014c). It is this failure to implement
constitutional reform by constantly trying to maintain the status quo of archaic media
laws or reversing the reforms with repressive new regulations that Maina (2015) calls

“constituticide”.

Indeed, the recent laws have essentially modified the system of media
regulation and control, as well as the role of the state in regulating media, by
establishing new regulatory bodies and changing mandates as well as structures of

existing institutions.

The Media Council Act 2013 created a new legal framework for the Media
Council of Kenya (MCK), “the leading institution in the regulation of media and in the
conduct and discipline of journalists” (Media Council of Kenya 2015b). The MCK was
established in 2004 as a self-regulating body overseeing the Kenyan media industry
but was transformed into a statutory, independent public institution under the Media
Act 2007.

The Media Council Act 2013 has retained some elements of the “co-regulation
media regulation approach” (Media Council of Kenya 2015b) which was introduced by
the Media Act in 2007 to regulate appointment procedures of the MCK members. As
opposed to provisions in previous versions of the bill giving the executive ultimate
decision making powers for selecting members of the Council, according to the final

draft of the 2013 Act, members of the MCK are appointed independently and the role

18



of the executive is limited to merely formalising appointments (Article 19 2013).’
However, the Act does allow some state interference in the selection of council
members as the ‘selection panel’ includes not only representatives of media
stakeholders such as the Media Owners Association, the Kenya Union of Journalists
or the Kenya Correspondents Association but also the “Ministry responsible for matters
relating to media”. Moreover, the Council receives funding from the government and is
obliged to table “through the Cabinet Secretary, before Parliament reports on its
functions” — factors that could undermine section 12 of the Act, which states that the
“Council shall be independent of control by government, political or commercial

interests” (Republic of Kenya 2013b).

Under the official vision of “a professional and free media accountable to the
public” (Media Council of Kenya 2015b), the MCK is mandated to register and accredit
journalists, register media establishments, handle complaints from the public, and
create and publish an annual audit of the Media Freedom in Kenya (Republic of Kenya
2013b). Several mandates and procedures have been criticised by analysts and media
NGOs. The MCK'’s function to “accredit journalists and foreign journalists by certifying
their competence, authority or credibility against official standards based on the quality
and training of journalists in Kenya” is problematic for several reasons. Firstly, it was
found that the regulation created unjustifiable restrictions on entry to, and practice of
journalism by prescribing minimal educational standards as entry qualifications (Maina
2015, p.32, Article 19 2013). Secondly, the regulation was criticised for
inconsistencies: it is difficult to see how the MCK can accredit journalists based on
“‘competence, authority or credibility against official standards based on the quality and
training of journalists in Kenya” (as stated in the Act) and simultaneously apply the
Code of Conduct for the Practice of Journalism in Kenya which defines ‘journalist’ as

anyone who “collects, writes, edits and presents news or news articles in newspapers

7 The draft version of the Act, which was introduced into the National Assembly in July 2013, stipulated in section 8
(9) and (10), that the cabinet secretary would appoint a chairperson and six members of the Council out of “three
persons qualified to be appointed as chairperson and twelve persons qualified to be members of the Council”
(Republic of Kenya 2013a: 596).

19



and magazines, radio and television broadcasts, in the internet or any other manner

as may be prescribed” (Article 19 Eastern Africa 2014,p.27).8

With regard to the MCK’s mandate to “facilitate resolution of disputes between
the government and the media and between the public and the media and intra media”,
the Act established the Complaints Commission of the Media Council (CC) as an

independent arm of the Media Council of Kenya (Media Council of Kenya 2015a).

The Kenya Information and Communications (Amendment) Act (KICA) grants
direct power to the State to control broadcast media regulation through the creation of
the Communications and Multimedia Appeals Tribunal and the Communications
Authority of Kenya (Schmidt and Deselaers 2015, p.16). The Communications
Authority of Kenya (CA) replaced the Communications Commission of Kenya (CCK)
as the regulatory body governing the communications sector, including broadcast and
online media. Its main tasks include licensing “all systems and services in the
communications industry, including; telecommunications, postal, courier and
broadcasting” and frequency allocation, through “managing the country’s frequency
spectrum and numbering resources” (Communications Authority of Kenya 2015). The
KICA was widely criticised allowing the executive power to appoint the authority’s
board and chairperson (without stakeholder input); the Cabinet Secretary is given a
choice of candidates from which to select the final appointees (Article 19 2013,
Freedom House 2014c, Maina 2015, p.31).

The Communications and Multimedia Appeals Tribunal, which falls under the
Communication Authority, is authorised to hear appeals on complaints. This provision
has been criticised as undermining the independence and legitimacy of the MCK’s
Complaints Commission by giving the state controlled tribunal jurisdiction to hear
appeals from the CC “without prescribing when such appeals may be entertained in
matters of law as opposed to facts” (Maina 2015, pp.31-32, Article 19 2013). The

8 In this context, it has been also deemed problematic that a Code of Conduct which was created by media
practitioners and stakeholders in 2001, has been included as part of the legal text in the Media Council Act, as the
code can now legally be revised by legislators at their discretion (Maina 2015, p.32).

20



tribunal is also authorised to revoke journalists’ press credentials and recommend de-

registration, again undermining the MCK’s accreditation competences.

Contrary to recognised regional and international standards, KICA created
punitive penalties for media outlets and journalists. The tribunal can impose fines of up
to KES 500,000 (EUR 4,160) on individual journalists and a maximum of KES 20 million
(EUR 167,000) on media companies found to be in breach of the journalistic code of
conduct. The tribunal is authorised to seize property or other assets to cover these
fiscal penalties (Schmidt and Deselaers 2015, p.16, Maina 2015, p.31, International
Press Institute 2014Db).

To summarise the characteristics of supervision and regulation bodies
under the framework of KICA and MCA 2013, it can be stated that both individual
journalists and media outlets in all sectors, are regulated by “oversight institutions
favouring the government as opposed to non-government stakeholders” (Article 19
Eastern Africa 2014, p.29); the state is given a significant measure of control over their
establishment and conduct. Thus, although co-regulation is in force, the Kenyan state

has (re-)gained a very strong position with regard to media supervision.®

9 Both laws have been condemned in the strongest terms by Kenyan journalists as well as by international media
NGOs such as International Federation of Journalists (IFJ), the Federation of African Journalists (FAJ) or Freedom
House, as the new statutory power over journalists seems to conflict with the 2010 constitution (Freedom House
2014c, Reporters without Borders 2013, International Federation of Journalists 2013). Two constitutional challenges
were filed against both laws through the High Court, one by a number of Kenyan media houses, the second by
Kenyan media professional associations (Kenya Editors Guild, Kenya Union of journalists, Kenya Correspondents
Association) (Maina 2015, p.32). Although the High Court decided to temporarily stop the Minister of ICT from
implementing the laws as petitions were still pending, the ruling was ignored by the government on two occasions
(Maina 2015, p.32).

Despite criticism of the 2013 laws, President Uhuru Kenyatta signed another controversial bill into law in December
2014: The Security Laws Amendment Act (SLAA) was adopted in response to the increase in Al-Shabaab terrorist
attacks in Kenya. Section 12 penalised media coverage “likely to cause public alarm, incitement to violence, or
disturb public peace” or that “undermines investigations or security operations by the National Police Service or the
Kenya Defense Forces”. Under the new law, journalists have to seek permission from the police before reporting
on anti-terrorism investigations and operations. The maximum sentence for violators is three years in prison and a
fine of KES 5 million (USD 55,000) (Reporters without Borders 2015b). Thus, under the pretext of improving national
security, the bill contains provisions carrying the potential to severely restrict freedom of information and media
when covering terrorist acts and issues related to national security (International Press Institute 2014a, Committee
to Protect Journalists 2014a). In February 2015, the Kenyan high court struck out the media-related sections of
the law; the government reacted by stating its intention to appeal against the high court ruling and that, pending the

21



Another indicator for evaluating the state’s role in media regulation is the
governance of public broadcasting. The Kenya Broadcasting Corporation (KBC) is
an enterprise wholly owned by the state. According to the Kenya Broadcasting
Corporation Act 1989 (amended in 2009), the KBC was established “to assume the
Government functions of producing and broadcasting programmes or parts of
programmes by sound or television.” In line with this definition of the broadcaster’s
function, the KBC is a largely government-controlled entity. The government appointed
Board of Directors consists of government officials, and the Managing Director is
appointed by the Minister for Information and Communication and as such is
answerable to the Minister rather than the Board (Open Society Foundations 2011,
pp.69-70). Notwithstanding its character as a government-controlled entity, the KBC
has a public mission and shall — according to the Act — “provide independent and
impartial broadcasting services of information, education and entertainment”, “conduct
the broadcasting services with impartial attention to the interests and susceptibilities of
the different communities in Kenya” and “keep a fair balance in all respects in the
allocation of broadcasting hours as between different political viewpoints” (Open
Society Foundations 2011, pp.70-71).

In the context of digitisation, another instrument of broadcasting regulation
refers to distribution of digital broadcasting signals. The government has licensed
two signal distributors, ‘Signet’, a subsidiary of KBC and the ‘Pan Africa Network
Group’, a Chinese company that allegedly has links to the government. This has led to
accusations that the government is seeking greater control over the broadcast media,
and that the Chinese company may be willing to block certain signals in the future if
requested to do by the government. After a two-year court battle, the Supreme Court
granted the four TV stations NTV, KTN, Citizen and QTV a joint licence to distribute
digital signals in January 2015. However, the analogue signal was turned off in

February 2015 by CA before the four media houses had been able to establish their

outcome of the appeal, all of the law’s disputed sections would remain in effect (Reporters without Borders 2015b)
— an announcement that underlines the government’s determination to establish media regulations at its discretion.

22



own digital distribution platform, resulting in widespread "blackouts” in parts of the

country (Magango 2015).

Apart from the legal background, media freedom and state control is to be
measured by the actual safety of journalists. According to Media NGOs and
academic papers, Kenyan reporters regularly face threats and attacks. Although
homicides are rare,° “the safety of practicing journalists in Kenya once again became

more volatile lately” (Schmidt and Deselaers 2015, p.19).

Throughout 2013, journalists faced increased pressure and threats when
attempting to cover sensitive or controversial events, such as the March elections,
corruption, the impending International Criminal Court trial of President Uhuru Kenyatta
and other top officials, and issues related to the security forces and the terrorist attack
on the Westgate shopping centre (Freedom House 2014d). A 2013 national baseline
survey of 282 Kenyan journalists showed that 91 per cent faced threats in the course
of their work. Only 23 per cent reported that they had never been threatened, with the
rest having received threats at least once and 19 per cent more than five times (Hivos
Kenya 2013). Freedom House reports 21 incidents across the country in 2013, ranging
from harassment, warnings and intimidation such as death threats!! to temporary

detention'? and physical assaults (Freedom House 2014c).%3 It is stated that the

101n 2009, a reporter for the Weekly Citizen, was brutally murdered in western Kenya while investigating suspected
corruption in a police construction project. Investigations did not lead to any arrests (Committee to Protect
Journalists 2013b).

11 According to Freedom House, investigative journalists for the private KTN television station received death
threats from suspected security agents shortly after airing a program that suggested foul play in a helicopter crash
that killed former interior minister George Saitoti (Freedom House 2014c).

12 The Committee to Protect Journalists reported that Kenyan police in Kisumu city, threatened and briefly detained
a reporter for the privately owned daily The Star, in connection with a story he wrote alleging criminal activity by
police officers in the region (Committee to Protect Journalists 2014b). According to Freedom House, the government
relied heavily on hate speech laws to monitor and curtail inflammatory reporting ahead of the elections in 2013. In
January, a National Steering Committee on Media Monitoring was set up to monitor hate speech, particularly on
blogs and social media, and several people were arrested (Freedom House 2014c)

13 According to Freedom House, in January 2013, residents in the Tana River Delta area attacked several journalists
with machetes and other weapons when they went to cover a peace meeting organized organised by a local human
rights group; the reporters were forced to flee (Freedom House 2014c). During the 2013 elections, in Homa Bay, a
town in western Kenya, paramilitary police attacked newspaper reporters when they tried to take pictures of a
dispute that broke out between supporters of two rival candidates (Freedom House 2014c). As the Committee to

23



threats and attacks on journalists are perpetrated mainly by the police and (both
national and local) government officials (Freedom House 2014c). This is in line with
the Hivos study which states that the polled journalists link the biggest portion of threats
to politicians and political goons (Hivos Kenya 2013, p.ix). As the International Press
Institute reported in 2014, threats have severe consequences: Kenyan journalists are
prompted to go underground or even leave the country (International Press Institute
2014c).4

It is not only individual journalists who face threats. The Hivos study states that
‘media houses have been intimidated against covering some particular individuals”
(Hivos Kenya 2013, p.1). Under the Jubilee Alliance, there is also a practice of
telephoning editors to ‘persuade’ them not to run certain stories. Threats to withdraw
government advertising and acting against the business interests of media owners
were key strategies. Critical coverage of the September 2013 terrorist attack on the
Westgate shopping mall in Nairobi was met with one of the most blatant and significant
examples of government media intimidation in recent times: in October 2013, Inspector
General of Police David Kimaiyo singled out two journalists during a press conference,
accusing them of “provoking propaganda” and threatening to “deal with [them] firmly”
for their investigative reports on security operations at the mall (Freedom House 2014d,
see also Schmidt and Deselaers 2015, p.19). As Freedom House reports, the foreign
press also is targeted. In March 2013, information ministry official Joseph Owiti
threatened to deport foreign journalists who did not have proper accreditation, despite
the fact that authority for accreditation rests with the Media Council (Freedom House
2014c).%5

Protect Journalists reports, a correspondent for The Star who was found dead in his house in Mombasa had
received anonymous threats via text message in connection with a story that described allegations of unlawful
shipment and sale off fertiliser that had passed its expiry date (Committee to Protect Journalists 2013b).

14 According to Freedom House one journalist covering the ongoing International Criminal Court (ICC) felt
compelled to flee the country after being routinely followed and monitored by unknown individuals (Freedom House
2014c).

15 |n this context, the Committee to Protect Journalists reports that the tougher government stance towards the
press appears to be reflected in its response to the documentary "Inside Kenya's Death Squads," produced by Al-
Jazeera in Qatar and broadcast on December 7, 2014. The documentary implicated the Kenyan security forces and
foreign governments in extrajudicial killings. It included interviews with people that Al-Jazeera alleged were officers
from special units who claimed the killings were part of anti-terrorism efforts and had backing from the British and

24



This situation has led to media practitioners and organisations calling for
measures to provide better protection for journalists. The Media Council of Kenya has
launched the “Enhancing and Up-scaling Media Safety and Journalistic
Professionalism in Kenya project” which includes the creation of safety and protection
mechanisms (Protocols), a safety fund, trauma counselling, safety training, and
promotes dialogue between media and security institutions. It also runs a web-based
alert system for journalists in distress and carries out a rapid response operation for
journalists based in Kenya (Media Council of Kenya 2015c, Schmidt and Deselaers
2015, see also Hivos Kenya 2013).%¢

The legal framework relating to actual and developing media freedom and the
safety of journalists is reflected in the latest media freedom rankings of media NGOs.
In the 2015 Reporters Without Borders world press freedom index, Kenya is ranked
100 out of 180 countries. Since 2010 (when it was placed 70" in the ranking), Kenya
has continuously lost ground; it has not been positioned so far down the index since
2006 (Reporters Without Borders 2015a). The latest Freedom House Global Press
Freedom Ranking categorised the press status as being ‘Partly free’ and internet as
being ‘Free’, thus judging Kenyan media as overall ‘Partly free’ in 2013. Having
improved consistently between 2009 and 2012, the score declined as a result of MCA
and KICA passed in December 2013. Although Kenya’s position has declined to 122
of 180 globally and the country is outperformed by 24 other African states, one should
note, that in 2005, Kenyan media had the status of ‘Not free’ (Freedom House 2014c,
Freedom House 2014b, Article 19 Eastern Africa 2014).17

Israeli governments. Although the documentary was not aired in the country, Kenyans were able to watch it via
satellite TV and online. The government denied the claims and, in a press release, said it had instructed the relevant
authorities to begin investigations on whether charges could be brought against the network (Committee to Protect
Journalists 2014a).

16 Despite the frightening developments on journalistic safety, it is worth noting that Kenya continued to be the main
regional country of refuge for journalists fleeing their home countries in fear of attack or imprisonment. Since 2007,
at least 52 journalists have resettled in Kenya, but often under extreme hardship (Committee to Protect Journalists
2013a).

171t is of course important to note that these media freedom rankings can be criticised for focusing on structural

factors based on western norms. The rankings do not measure diversity of different points of view in the media,
with a lot of stories criticising the president, ministers, and corruption. We will come back to this later.

25



There is a great diversity of outlets in the Kenyan media landscape. Kenya
currently has about 100 radio stations, around 20 TV channels and approximately 20
regularly published print products (Schmidt and Deselaers 2015, p.13). There are four
daily newspapers, one business daily, and several regional weekly newspapers in
Kenya. The Daily Nation has the largest circulation, followed by the Standard, Taifa
Leo, The Star, Business Daily, and The People. Weekly newspapers like Saturday
Nation, Sunday Nation, the Standard on Saturday, the Standard on Sunday, The East
African, as well as Citizen Express all have a wide readership (Simiyu 2014, p.126). In
addition, a number of independent tabloids are published irregularly. Six private
television broadcasters and one state broadcaster operate alongside a myriad of

private and community radio stations (Freedom House 2014c).

When considering media ownership and financing, it should be noted that
media liberalisation in Kenya was initially a gradual process. While private newspapers
existed under the authoritarian regimes of Yomo Kenyatta and Moi, the liberalisation
of the airwaves and introduction of private broadcasting media occurred in the 1990’s
and reflected the parallel liberalisation of the political system. The first private (English
language) FM station, Capital FM, was licensed in 1996 and was followed by a steady
increase in numbers of other English and then Swahili language stations (Ismail and
Deane 2008, p.322). A notable trend in media liberalisation was the introduction of
vernacular media (Nyanjom 2012, p.26). In 2000, Kameme FM, a Kikuyu language
station, broke the state monopoly on local language broadcasting (Ismail and Deane
2008, p.322) and in 2004, a new law liberalised the media further, opening the way for
a wave of new local language radio stations targeting listeners from the largest ethnic

communities (ibid.).

Today, there are three types of media in Kenya: state-owned media, private
media and community media. State Ownership centres on the KBC. It operates the
national free to air public service TV station Channel One and MW radio services (in
both Kiswahili and English and three regional services broadcasting in a total of 17
languages), as well as three commercial FM radio stations (Metro FM, Coro FM, Pwani
FM), Pay TV and the movie entertainment channel Metro TV (Open Society
Foundations 2011, pp.72-75, Nyanjom 2012, p.48). With regard to funding, the Kenya

26



Broadcasting Corporation Act 1989 (as amended in 2009) states that the government
may “make grants to the Corporation as are necessary for the purposes of the
Corporation”. Although the government cut funding to the KBC in the 1990s, the
Ministry of Information and Communications has granted more than KES 400 million
(USD 4.9 million) for various purposes and projects over the past few years (Open
Society Foundations 2011, pp.81-82). However, the Act requires the corporation to
operate as a commercial enterprise with prescribed annual returns: addition to state
funding, the KBC therefore creates revenue through its commercial services by selling
airtime through advertising, casual announcements and greetings, and renting out
space on its masts for private broadcast transmitters. Of a total KES 31.4 billion (USD
387 million) spent on radio, television, print and outdoor media advertising in 2009, the
KBC’s share came to around KES 800 million (USD 9.9 million).'® The Open Society
Foundation (2011, p.83) states the KBC is “technically insolvent”, making losses every

year and facing substantial debts.

Private media dominate the print sector. There are also six private television
networks. In addition to various mainstream FM stations, private enterprise has been
the driving force of the development of vernacular radio (Schmidt and Deselaers 2015,
p.13). Today, Kenya has about 30 vernacular broadcasting stations, providing at least
one local language radio station for each of Kenya’s largest ethnic groups (Nyanjom
2012, p.26, Schmidt and Deselaers 2015, pp.13-14).

The vernacular radio is the only non-commercial community media. With only a
handful of community radio stations, they are still an emerging element of the
broadcasting sector and differ fundamentally from commercial FM stations in that they
are non-profit-making, local and participatory (Schmidt and Deselaers 2015). In order
to qualify as non-profit making, community broadcasters’ funding should come from

membership fees, grants and donations. Stations are “prohibited from carrying

18 According to the Broadcasting Regulations 2009, however, KBC is not allowed to carry advertisements or accept
sponsorship for programming on its public service stations such as the national English and Swabhili channels,
regional radio services or television Channel One. These services should be funded mainly by the government and
cross-subsidisation from its commercial services (Open Society Foundations 2011, p.82).

27



advertising, but may broadcast sponsorship announcements and limited adverts
specifically relevant to the community” — a clause, which has been broadly interpreted
(Kimani 2015, p.53).

In terms of the structure of media markets and patterns of information
distribution in Kenya, structural conditions of journalism are influenced by the usage of

the different types of media.

Radio is by far the most popular medium in Kenya. Although the rapidly growing
and changing media sector means there is little reliable data on newspaper circulation
and readership or radio and TV audiences, it is safe to say that almost every Kenyan
has access to a radio and most listen to it regularly. The average listening time is high
at 37 hours per week (Schmidt and Deselaers 2015, p.13) often occurring in a
community setting as one radio usually serves multiple ears in a matatu or village
(Nyanjom 2012, p.22).

TV is the second most popular medium in Kenya and has reached 39 per cent
of the population in the last years (Nyanjom 2012, p.24, Schmidt and Deselaers 2015,
p.14). Both the reach of TV and the quantity of channels is likely to increase in future
years due to the introduction and extension of the digital broadcasting signal (Schmidt
and Deselaers 2015, p.14).

Newspapers are not a common source of information for Kenyans when
compared to television and radio. Figures for 2010 show that only 320,000 newspapers
were bought daily (Simiyu 2014, p.126). While this low circulation reflects both literacy
and cost constraints (Nyanjom 2012, p.24), it is important to note that a ‘library system’
is quite common and readers can borrow newspapers for a limited period of time in
return for a small fee. Consequently, it is estimated that each newspaper in Kenya is
typically read by 10 to 14 people considerably strengthening the reach of this media
type (Schmidt and Deselaers 2015, p.14, Simiyu 2014, p.126). According to findings
by Ipsos-Synovate, Kenya’s daily print readership stands at slightly over three million

while the weekend figure exceeds six million (Simiyu 2014, p.126).

28



While offline media still predominate in Kenya, there has been a remarkable
increase in internet access and mobile phone usage during the last few years. About
39 per cent of Kenyans accessed the internet in 2013 making Kenya the leader in
usage in East Africa, boasting a thriving online community including a series of critical
blogs (Freedom House 2014c, Nyanjom 2012, p.33). The rise of internet usage is
largely due to recent developments such as a drop in the cost of mobile phone services
and equipment. Twenty-nine million Kenyans (70 per cent of the population) have a
cellular service subscription and about 93 per cent of households own a mobile phone
— compared to only 7.9 per cent able to access a computer (Committee to Protect
Journalists 2013a, Schmidt and Deselaers 2015, p.13). However, due to the lack of
infrastructure and poor electricity supply, distribution of internet services is still limited

to certain areas and social groups in the country (Schmidt and Deselaers 2015, p.15).

The geographic structure of the Kenyan media market is, in part,
characterised by centralisation. National newspapers and TV programmes are mainly
based in Nairobi, though they have regional branch offices (Open Society Foundations
2011, p.36). Of approximately 100 licensed FM radio stations that were on air in June
2011, almost half are based in Nairobi (Schmidt and Deselaers 2015, p.13). On the
other hand, ethnic and linguistic diversity has an impact on the media market, attaching
target audiences to different media outlets.® While print publications mainly use
English as their primary language of communication, with some media houses
employing Swahili (thus reaching highly educated parts of Kenyan society),
broadcasting media offer more linguistically diverse programmes. Both the KBC and
the largest private national broadcaster Royal Media Services offer programmes in
both English and Swabhili, plus various local languages (Nyanjom 2012, p.32). Apart
from this, vernacular radio stations attract large audiences and by 2007 held a 27 per
cent share of the radio market (Ismail and Deane 2008, p.322, Open Society
Foundations 2011).

19 Whereas Kenya has two official languages, English and Swabhili, a large minority of people in the country rarely
speak either and for a majority of Kenyans, these are secondary languages used as lingua franca, but not the
preferred languages of communication. For most, the preferred language is that of their community. More than one
hundred unofficial languages and dialects are spoken in Kenya (Ismail and Deane 2008, p.321).

29



Despite the large amount of national outlets, the influence of international news
media on the Kenyan media market is significant. International broadcasting stations
like BBC, Voice of America, Radio France Internationale, Radio Netherlands, and
Deutsche Welle Radio, all of which have a Kiswabhili service, are widely available in
Kenya (Schmidt and Deselaers 2015, p.14). It is likely that international influence will
become even more important in future years due to digitisation, even more so as a
result of the recent entry of newer, international media players such as the Chinese
government’s China Central Television (CCTV) to the Kenyan media market (Schmidt
and Deselaers 2015, p.14, Freedom House 2014c).

However, the pluralism of media outlets is confronted with a high concentration
of media ownership. As Schmidt and Deselaers (2015, p.17) summarise, despite
continuous growth in the number of media outlets, media ownership concentration and
especially cross-media ownership continue to pose a threat to the plurality of Kenyan
media. In fact, a handful of major players dominate the industry: Nation Media Group,
the state-run Kenya Broadcasting Corporation, Royal Media Service, Standard Media
Group, Radio Africa Group and MediaMax Communication Group (Schmidt and
Deselaers 2015, p.17, Open Society Foundations 2011, pp.33-38).

Media Concentration differs by sector, with the newspaper and TV market being
more concentrated than radio.?® More alarming in terms of media pluralism is extensive
cross-media ownership (Nyanjom 2012, p.31). The most striking example of this is the
Nation Media Group which is not only the largest private media house in East and
Central Africa with offices in Kenya, Uganda, and Tanzania but owns both important
print outlets, TV channels and radio stations in Kenya. The NMG’s flagship product
Daily Nation accounts for a daily newspaper market presence twice that of its nearest

rival, the Standard Group’s Standard (Nyanjom 2012, p.31). In total NMG owns seven

20 In 2011, approximately 20 print products (daily, weekly and monthly newspapers) were regularly available in
Kenya; the share of the biggest two dailies (Nation and Standard) and four newspapers was 81.2 per cent and 96.7
per cent respectively (Simiyu 2014, pp.126—127, Schmidt and Deselaers 2015, p.13). The (free to air TV) market is
concentrated most notably in terms of viewership as, in a market with around 20 TV channels in total, the four most
popular TV stations have acquired 90 per cent of the viewers (Citizen TV: 39 per cent; Nation TV: 20 per cent;
Kenya Broadcasting Cooperation: 19 per cent; and, Kenya Television Network: 12 per cent) (Simiyu 2014, p.127,
Schmidt and Deselaers 2015, p.14). In contrast, the radio sector (with about 100 stations) faces “moderate
concentration at the Group level“ as there are five main radio groups, with no player having a market share above
35-40 per cent (Simiyu 2014, p.127, Schmidt and Deselaers 2015, p.13).

30



newspapers, and several magazines (Simiyu 2014, p.125). Within the broadcasting
sector, the company owns Nation TV, the second largest news channel in Kenya, QTV
and the radio stations Easy FM and QFM. Likewise, Standard Media Group, as well as
Media Max own both print titles and broadcasting channels. While Royal Media
Services is not a significant player in print media RMS-operated radio stations and TV
channels dominate the market (Nyanjom 2012, p.27; p.48). In a recent survey by
Simiyu, over 69 per cent of polled journalists believe that media diversity is at risk due
to trends in private media ownership (Simiyu 2014, p.139). Seventy-one per cent of
those surveyed do not believe that Kenya has adequate media diversity in broadcast

media and agree that legislation is needed to promote this (Simiyu 2014, p.139).

It is true that concentrated private media can act as a check on the government,
lying outside of direct state control. However, threats to media pluralism and diversity
are also rooted in the fact “that media and politics are closely linked in Kenya” with
regard to ownership (Schmidt and Deselaers 2015, p.17), with political patronage
being an obvious example. Political ownership in Kenya, however, has to be
described as “factually true, legally untrue” (Nyanjom 2012): although there is no
gainsaying that the political class in the country has invested heavily in the media
industry, media ownership structures lack transparency and politicians’ names often
do not appear in the legal documents of the companies (Nyanjom 2012, p.36, Schmidt
and Deselaers 2015, p.17, Simiyu 2014, pp.124-125). Documentary evidence is
unavailable, particularly in cases where media groups have multiple shareholders,
rather political affiliations have been assumed based on historical and current political
alliances. This is the case for the Nation Media Group which was thought to be against
the Moi regime and in favour of Kibaki, supporting his re-election bid in 2007 — hence
the assumed control of Nation Media Group by a Kikuyu elite (Nyanjom 2012, Simiyu
2014, p.125). The Standard Group, whose largest shareholder is Baraza Limited
(owned by the family of former President Daniel Moi), endorsed Uhuru Kenyatta in his
race to the presidency in 2002 (Simiyu 2014, p.125, Nyanjom 2012, p.42). As Nyanjom
(2012, p.44) summarised the situation in 2012, various politicians own FM stations,
directly or by direct (e.g. spouses, kin) or remote proxy. In his report, he lists at least
six declared political candidates for the 2013 elections with direct or proximate
ownership links to media houses (Nyanjom 2012, p.46). Interestingly, the Media Max
group, which owns the People Daily as well as K24 TV, Kamene FM, Meru FM and

31



Milele FM has been associated with current president Uhuru Kenyatta although his
ownership status cannot be confirmed (Nyanjom 2012, pp.45-46). At the time of
Simiyu’s research, Kass FM had allegedly sold a 49 per cent stake to deputy president
William Ruto (Simiyu 2014, p.125). Ruto is also associated with Chamge FM, a radio
station that broadcasts to a largely Kalenjin audience in the Rift Valley region. Simiyu
(ibid., p.125) notes that four other allies of Uhuru Kenyatta have recently invested in

the media industry in Kenya.

These structures of media ownership impact on the orientation of media and
its societal and political parallelism. Studies state that market-orientation seems to
have become the paramount social focus that guides news production in recent
years, potentially conflicting with journalistic normative ideals and reporting for public
interest. Wasserman and Maweu observe that Kenya’s “economic liberalization” has
also led to a “corporatisation and finalisation” of the media driven “by capitalist
imperatives of maximizing profits for investors, stockholders and advertisers”

(Wasserman and Maweu 2014, p.1, see also Helander 2010, p.522)

On the other hand, studies have confirmed a high level of political/societal
activity and parallelism of media in Kenya reflecting ethical and political divisions in
Kenyan society, and the political ownership of media. This tendency became most
visible in the context of the elections held in 2007 and 2013, when it led to oppositional

forms and outcomes in reporting.

In coverage of the 2007 elections and post-electoral violence, Kenyan media
clearly showed a high level of political and societal activity, engaging in political debate
and societal developments. Several studies have pointed out that, for many journalists,
covering the post-election conflicts in 2007 and 2008 was not only “personally difficult”,
but “threatened impartiality in the newsroom” causing divisions along ethnic and
political lines (Bunce 2010, pp.522-523). While the majority of journalists working at
major newspapers did an average job, some media organisations, particularly local
language radio stations, were accused of “fanning the flames of ethnic hatred, of
having become politically co-opted, of marginalizing voices of reason at a time of
ethnically polarized politics, and failing to uphold its function as a source of

investigation of abuse of power” (Ismail and Deane 2008, pp.320-321, see also

32



Wachanga 2011, Ireri 2013). The media was indicted as a contributor to the escalation
of violence. One should note however, that while these accusations have been made
by those within the media itself, the criticism of the media was also partly fuelled by

politicians looking for a scapegoat.

In contrast, coverage of the 2013 elections was characterised by the paradigm
to remain “neutral” and adopt a “Do No Harm’ framework” (Oluoch and Ohaga 2015,
p.120). Given the experience of postelection violence in 2007-08, many journalists
covered the elections “with extreme caution, often avoiding sensitive issues such as
election irregularities and even incidents of violence” (Freedom House 2014c). Many
journalists admitted to self-regulating their reporting content in the interest of peace
preservation — thus committing self-censorship under the paradigm of peace
journalism (Oluoch and Ohaga 2015). This behaviour can be considered as societal
parallelism, as it conforms with the “pervasive ‘peace narrative” (Cheeseman et al.

2014, p.4) mentioned above, which dominated Kenyan society at that time.

In addition, studies reveal that partisan reporting once again guided journalists
in 2013. In the run-up to the elections, the alignment of media owners to certain
politicians was very apparent. Many journalists found themselves facing a conflict of
interest, admitting that self-censorship was necessary in order to accommodate the
interests of their respective media houses in the election coverage (Schmidt and
Deselaers 2015: 17, Freedom House 2014c).

In summary, vernacular media function is particularly partisan in Kenya. Due to
obvious ethnic and/or political alignments, these media outlets are externally rather
than internally pluralised. Moreover, the state’s notable influence in public broadcasting
governance and its “emphasis on the state rather than the public” (Nyanjom 2012,
p.61) render the state broadcasting media “amenable to government manipulation”
(ibid., p.48). On the other hand, journalists working for (mainstream) private media face
market pressures and the political alignments of their respective media houses, a

particular challenge if the two fall together due to political ownership.

Consequently, according to Blum’s typology (Blum 2014), journalism culture

in Kenya can most accurately be described as ambivalent, switching between critical

33



and concordant, clientelist reporting. This is also reflected in the Freedom House
report: “Kenya’s leading media outlets, especially in the print sector, are often critical
of politicians and government actions. They remain pluralistic, rigorous, and bold in
their reporting” — however they also frequently “pander to the interests of major

advertisers and influential politicians” (Freedom House 2014c).

In fact, investigative journalism is hindered by political intimidation and the
financial structure of the media as well as ambivalent structures relating to journalistic
professionalism. One of the structural factors indicating the level of
professionalisation and development of journalism as a profession in its own right is

the condition of professional education and training.

Scholars and Kenyan media practitioners have blamed the perceived lack of
professionalism on the absence of professional training and orientation (Schmidt and
Deselaers 2015, pp.18-19, Nyanjom 2012, p.34, p.58). Indeed, as Nyanjom points out,
very many prominent members of the media sector practice without any paper
gualifications (Nyanjom 2012, p.34, p.58). However, the first programmes of study
were launched under the authoritarian regime of Jomo Kenyatta and the number of
institutions offering courses in media studies has grown extensively in recent times.
Today, numerous schools and colleges offer both academic and vocational journalism

education and training (Schmidt 2015, p.7).

According to Nyanjom, in 2012 all eight public universities in Kenya offered
degree-level media studies courses; full degrees in media and journalism are offered
by about six universities. The University of Nairobi’s School of Journalism and Mass
Communications established in 1971 and Daystar University which pioneered private
sector media studies in 1973 are both UNESCO Centres of Excellence in the field
(Nyanjom 2012, p.34, p.60). A raft of other qualifications is offered by a vast number
of private institutions (Schmidt and Deselaers 2015, p.18-19).

The real challenge appears to be that the media training environment remains
unregulated and the standard of journalism education varies considerably. Although
the UNESCO Model Curricula for Journalism Education is taken into consideration by

several institutions and the MCK is mandated to “set standards in consultation with the

34



relevant training institutions” (Media Council of Kenya 2015b), various schools offer
seemingly self-structured courses where training needs are identified in an ad hoc
manner sometimes by unqualified lecturers, undermining sustainability (Nyanjom
2012, p.61). Most schools and colleges offer courses that are general in nature and
experts have claimed a need for a more specialised journalism training in order to
mainstream topical issues and concerns such as gender, development and media
reporting in conflict contexts (Schmidt and Deselaers 2015, p.19, Nyanjom 2012, p.61,
Egybujor 2015).

In terms of the level of professional organisation, several professional unions
and media associations exist, though their role in the development of the profession
has to be considered ambivalent as it is undermined by business interests. The Kenya
Union of Journalists (KUJ), a statutory trade union, originally championed media
reforms and has pioneered the search for media self-regulation; however, the
organisation has recently “faded from the limelight” (Nyanjom 2012, p.59). As Nyanjom
(2012) points out, ironically, this loss of influence may be due to the growth of the
private media sector, in which competition for employment enables media owners to
prohibit union activity. A primary non-statutory media organisation is the Media Owners
Association (MOA), whose membership includes the most financially and politically
powerful media houses. While the MOA has successfully campaigned for media
reforms (such as the Media Council Bill of 2007) and prevented some repressive
regulations, its primary concern is said to be its members’ private business interests.
This profit motive has overrun social sensitivities and explains the MOA's failure to use
its political and financial power for “strengthening the weak media professional bodies,
instead undermining them by inducing professional conflict” (Nyanjom 2012, pp.59—
60).

Due to the media laws recently introduced, systems of self-control and self-
regulation have declined in the last few years. Although the introduction of the Media
Council of Kenya by media stakeholders in 2004 was intended to prevent government
from creating a regulatory body, in 2007 media stakeholders agreed to convert the
MCK from a self-regulatory to a statutory body under the Media Council Bill. The Code
of Conduct and Practice of Journalism in Kenya, which was created by media

practitioners and stakeholders in 2001 to enhance professionalism, demands that

35



Kenyan journalists and media outlets “openly account for their conduct”; however,
since it was included in the Media Council Act, the code can now be revised at the
discretion of legislators (Maina 2015, p.32). A further example of self-regulation came
ahead of the 2013 general election when the MCK together with the MOA and editors
developed and signed a code of conduct to guard against their journalists fanning
violence, as was the case in 2007 (Simiyu 2014, p.120). However, the system of self-
regulation has been undermined by the state and 59 per cent of the journalists
participating in Simiyu’s study rate the performance of MCK as low, which can be seen
as “indicative of MCKs inability as a media regulator to act independently” (Simiyu
2014, p.141).

Another structural factor of professionalism is the prestige and
competitiveness of the journalistic profession. Kenyan citizens had become
increasingly reliant on the media following the liberalization process, investing it with
greater credibility than almost any other source of information (Ismail and Deane 2008,
p.320, Nyanjom 2012, p.24). The reputation of journalists, however, has been
challenged after coverage of the postelection violence 2007/2008 was criticised (Ismalil
and Deane 2008, pp.320-321). Studies suggest that public confidence in media was
also low at the time of the 2013 elections (Simiyu 2014).

Apart from their damaged reputation and the pressures from media owners to
adhere to certain lines of reporting as well as threats from third parties mentioned
earlier, a major challenge for journalists is low professional security, as many have
little job security and receive low salaries. While working conditions for journalists vary
significantly depending on the size of the media house they work for, about 80 per cent
of journalists are employed as ‘correspondents’ meaning that they do not receive a
regular salary and depend on short term contracts. As stringers, many only get paid
for pieces that are published. Freelancers often earn “as little as USD 100 per month”
(Schmidt and Deselaers 2015, p.20, Helander 2010). This low level of security makes
it very difficult for journalists not to respond to pressures or incentives (brown
envelopes) and many find themselves forced to request bribes to write a story because
they are not paid enough to survive otherwise. The economic vulnerability of journalists

facilitates intimidation by third parties and encourages a form of self-censorship, with

36



journalists only submitting pieces that they know will be published and thus will be paid

for.

37



Conclusions

In summary, the analysis suggests that although there was a temporary shift
towards media liberalisation in the aftermath of the 2011 revolution, structural
conditions of the media and journalism today continue to be characterised by an
authoritarian and centralistic political system, a clientelist political culture, an
oppressive legal and regulatory framework, massive state control and interference in

all kinds of media, a climate of fear and the real threat of prosecution of journalists.

While Egypt enjoys a great number of media outlets, private media ownership
and funding is not transparent and many owners are thought to be linked to old elites

and the regime.

Though, after the revolution, the media polarised, with significant differences
between state and independent coverage, since July 2013, both state and private
media have been perceived as sympathetic to the military government and
instrumental in demonising oppositional voices. State media journalists in particular do
not perceive their roles as independent from the political sphere and most private

media journalists also feel a ‘patriotic duty’ guiding their practices.

Within this context, the journalistic profession is marked by limited professional
training and self-regulation and social insecurity, as well as weak consensus on ethical

standards amongst journalists.

In general, the list of dimensions has proven its validity, as it guides the analysis
towards the central factors of structural conditions relevant to media and journalism in
Egypt. However, the relative influence of each dimension inevitably varies. In addition,
the implications of the internet and social media on the structural conditions of
journalism have been considered systematically in (theoretical) literature on media

systems.

Central structural factors of the political, economic and legal framework in Egypt
exist on the level of the nation-state proving the validity of the country-specific analysis

of structural conditions. However, the report also identified transnational influences,

38



such as the importance of pan Arabic media in Egypt. Although the nation-state still
seems to be the central unit of analysis at the beginning of 21st century, transnational
impact should be an additional frame of investigation.

The report goes on to demonstrate the importance of conflict communication as
a case study with regard to structural conditions: conflicts (and communication about
them) can be considered a test case for the functioning of media-related structures,

and serve as possible catalysts for changes to these structures.

This country report also confirms the need to consider agency and the
procedural dimension while investigating structural conditions of media and journalism:
structural conditions have been (re-) designed by central political incumbents,
economic actors and media practitioners for their own benefit, changing repeatedly

during the different phases of transition.

Although the literature allowed for a comprehensive country report, various
knowledge gaps exist with regard to the different dimensions of structural conditions in
Egypt. This applies, for instance, to ownership structures and media funding which lack
transparency. Moreover, difficulties in getting reliable and up-to-date information arise
from rapidly changing circumstances: as a result of the speed of developments, there
is a lack of current, in depth academic research and in part the country report had to
build on material produced by non-academic organisations. Hence, the report only

allows for a snap-shot of structural conditions relevant to media and journalism in

Egypt.

In conclusion, the report provides a useful basis for an informed analysis of
MeCoDEM interviews with journalists relating to the structural conditions shaping
media and journalism in Egypt. While the list of dimensions (table 1) offers insight into
the general factors with the potential to shape journalism and media on a structural
level, and how they interrelate with each other, the country report provides a
comprehensive overview of the current structural conditions of media and journalism
in Egypt— the interviewees’ statements on their working practices, role perceptions and
ethical orientations. Overall performance in the various democratisation conflicts can

be analysed and better explained against this background. As the paper includes an

39



analysis of political systems, socioeconomic frameworks and political cultures of
politicians and citizens in Egypt, it provides a useful background for MeCoDEM
research on conflict communication by civil society actors and political activists (work
package 5) as well as for the analysis of conflict management by governmental actors

(work package 6).

MeCoDEM interviews with journalists in Egypt will provide additional empirical-
based knowledge on cases and types of journalism embedded in certain structural
conditions, i.e. how journalists function within these structures. This research will not
only allow us to broaden knowledge on certain dimensions of structural conditions
already mentioned in this working paper, but will likely elicit new structural factors of
media and journalism which have not been considered in literature to date. On this
basis, MeCoDEM findings will constitute a first step to reconsider and potentially
expand the existing work on media systems and structural conditions of journalism in
Egypt. In conclusion, this analysis suggests that media and journalism in Kenya face
highly complex and changing structural conditions shaped by the country’s colonial
and authoritarian legacy, its cultural and ethnic diversity, by hybrid forms of current
political governance, and an ambivalent political culture characterised by a strong
state, majoritarian politics, and a system of clientelism favouring non-compliance with

the rule of law and corruption.

The unprecedented guarantees of freedom of media, expression and
information which were granted by the 2010 constitution have been de facto repealed
considerably by recent media legislation which allows the executive more power to
regulate the media and impose heavy fines. In fact, both individual journalists and
media outlets in all media sectors are regulated by oversight institutions favouring the
government over non-government stakeholders. In this framework marked by political

interference, Kenyan journalists regularly face intimidation, threats and attacks.

The media landscape in Kenya is diverse, enjoying state-owned, private and
(non-commercial) community media outlets. However, this pluralism is challenged by
a high level of concentration and cross-media ownership: political ownership is clearly

an issue.

40



These structures are reflected in a high level of political/societal activity and
parallelism of media, and an ambivalent journalism culture, switching between critical
and concordant, clientelist reporting. Within this context, standards of journalism
education vary and professional unions and media associations are undermined by
business interests and declining systems of self-control and self-regulation.
Furthermore, journalists face limited public trust as well as a low social security,

facilitating bribery as well as various forms of self-censorship.

In general, the developed list of dimensions has proven its validity, as it guides
the analysis towards the central factors of structural conditions relevant to media and
journalism in Kenya. However, the relative influence of each dimension inevitably
varies. In addition, the implications of the internet and social media on the structural
conditions of journalism have not been considered systematically in (theoretical)

literature on media systems.

Central structural factors of the political, economic and legal framework in Kenya
exist on the level of the nation-state proving the validity of the country-specific analysis
of structural conditions. However, the report also identifies transnational influences on
the Kenyan media market (e.g. investments by international media players such as
China, market share of international foreign broadcasting stations such as BBC).
Hence, although the nation-state still seems to be the central unit of analysis at the
beginning of the21st century, transnational impact should be an additional frame of

investigation.

The report goes on to demonstrate the importance of conflict communication as
a case study with regard to structural conditions: conflicts (and communication about
them) can be considered a test case for the functioning of media-related structures,

and serve as possible catalysts for changes to these structures.

This country report also confirms the need to consider agency and the
procedural dimension while investigating structural conditions of media and journalism:
structural conditions have been (re-) designed by central political incumbents,
economic actors and media practitioners for their personal benefit, changing

repeatedly during the different phases of transition and consolidation.

41



Although the literature allowed for a comprehensive country report, various
knowledge gaps exist with regard to the different dimensions of structural conditions in
Kenya. This applies, for instance, to ownership structures and media funding; multiple
investments in media companies by political actors are clearly an issue but there is a
lack documentary evidence relating to these. Moreover, difficulties in accessing
reliable and up-to-date information, for example relating to recent media legislation and

its implemention, arise from shifting circumstances in Kenya.

In conclusion, the report provides a useful basis for an informed analysis of
MeCoDEM interviews with journalists, with regard to the structural conditions shaping
media and journalism in Kenya. While the list of dimensions (table 1) offers insight into
the general factors which potentially shape journalism and media on a structural level
and how they interrelate with each other, the country report provides a comprehensive
overview of the current structural conditions of media and journalism described in the
interviewees’ statements on their working practices, role perceptions, ethical
orientation. Overall performance in the various democratisation conflicts can be
analysed and better explained against this background. As the paper includes the
analysis of political systems, socioeconomic frameworks and political cultures of
politicians and citizens in Kenya, it provides a useful background for MeCoDEM
research on conflict communication by civil society actors and political activists (work
package 5), as well as for the analysis of conflict management by governmental actors
(work package 6).

MeCoDEM interviews with journalists in Kenya will provide additional empirical
knowledge on cases and types of journalism embedded in certain structural conditions,
i.e. how journalists behave within these structures. This research will not only allow us
to broaden knowledge on certain dimensions of the structural conditions discussed in
this working paper, but will likely elicit new structural factors of media and journalism
which have not been considered in literature to date. On this basis, MeCoDEM findings
will constitute a first step to reconsider and potentially expand the existing work on

media systems and structural conditions of journalism in Kenya.

42



Bibliography

Atieno-Odhiambo, Elisha (1987): Democracy and the Ideology of Order in Kenya. In Michael
G. Schatzberg (Ed.): The Political economy of Kenya. New York: Praeger (A SAIS
study on Africa), pp. 177-201.

Article 19 (2013): Kenya: New laws mark major setback for media freedom. Press Relase.
Available online at http://www.article19.org/resources.php/resource/37407/en/kenya:-
new-laws-mark-major-setback-for-media-freedom, checked on 3/24/2015.

Article 19 Eastern Africa (2014): The impact of Kenya’s Legal and institutional frameworks on
Media Freedom. Available online at
www.article19.org/.../medialibrary/.../Kenya_researc..., checked on 3/23/2015.

Barrett, Christopher B.; Marenya, Paswel Phiri; Mcpeak, John; Minten, Bart; Murithi, Festus;
Oluoch-Kosura, Willis et al. (2006): Welfare dynamics in rural Kenya and Madagascar.
In Journal of Development Studies 42 (2), pp. 248-277.

Blum, Roger (2014): Lautsprecher und Widersprecher: Ein Ansatz zum Vergleich der
Mediensysteme. Kéln: von Halem.

Bunce, Mel (2010): ‘This Place Used to be a White British Boys' Club’. Reporting Dynamics
and Cultural Clash at an International News Bureau in Nairobi. In The Round Table:
The Commonwealth Journal of International Affairs 99 (410), pp. 515-528.

Cheeseman, Nic (2008): The Kenyan Elections of 2007: An Introduction. In Journal of Eastern
African Studies 2 (2), pp. 166-184.

Cheeseman, Nic; Lynch, Gabrielle; Willis, Justin (2014): Democracy and its discontents:
understanding Kenya's 2013 elections. In Journal of Eastern African Studies 8 (1),
pp. 2-24. DOI: 10.1080/17531055.2013.874105.

Cheeseman, Nic; Tendi, Blessing-Miles (2010): Power-sharing in comparative perspective: the
dynamics of ‘unity government’ in Kenya and Zimbabwe. In Journal of Modern African
Studies 48 (2), pp. 203—-229.

Committee to Protect Journalists (2013a): Attacks on the press in 2012. Kenya. Available
online at https://cpj.org/2013/02/attacks-on-the-press-in-2012-kenya.php, checked on
3/24/2015.

Committee to Protect Journalists (2013b): Kenyan reporter, 27, found dead in his home.
Available online at https://cpj.org/2013/04/kenyan-reporter-27-found-dead-in-his-
home.php, updated on 4/1/2013, checked on 3/24/2015.

Committee to Protect Journalists (2014a): In Kenya, press curbed as government seeks to
fight terrorism, updated on 12/22/2014, checked on 3/24/2014.

Committee to Protect Journalists (2014b): Kenyan journalist covering police detained,
harassed. Available online at https://cpj.org/2014/11/kenyan-journalist-covering-police-
faces-libel-char.php#mor, updated on 11/4/2014, checked on 3/25/2015.

Communications Authority of Kenya (2015): What we do. Available online at
http://www.ca.go.ke/index.php/what-we-do, checked on 3/24/2015.

Frederiksen, Bodil Folke (2000): Popular culture, gender relations and the democratization of
everyday life in Kenya. In Journal of Southern African Studies 26 (2), pp. 209-222.

43



Freedom House (2014c): Freedom of the Press 2014. Kenya. Available online at
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2014/kenya#.VQF3BCIE8YI, checked
on 3/24/2015.

Egybujor, Maryann (2015): Professional ldentity and Ethical Standards: A Challenge to
Journalism Education in the Kenyan Media Landscape. In Christoph Schmidt (Ed.):
Kenya's Media Landscape: A Success Story with Serious Structural Challenges.
Leipzig: VISTAS Verlag, pp. 127-148.

Hallin, Daniel C.; Mancini, Paolo (2004): Comparing media systems. Three models of media
and politics. Cambridge, New York: Cambridge University Press (Communication,
society, and politics).

Hallin, Daniel C.; Mancini, Paolo (Eds.) (2012): Comparing media systems beyond the Western
world. Cambridge, New York: Cambridge University Press (Communication, society,
and politics).

Haugerud, Angelique (1995): The Culture of Politics in Modern Kenya. Cambridge: Cambridge
University Press.

Helander, Elisabet (2010): A critical view of the Kenyan media system through the perspective
of the journalists. In African Communication Research 3 (3), pp. 521-542.

Hivos Kenya (2013): Safety and protection of Kenyan journalists: Is it common sense or
common cents? A national baseline survey report. Prepared for the Kenya Media
Programme, checked on 3/19/2015.

International Federation of Journalists (2013): IFJ/FAJ Condemn Signing of Bad Media Bill in
Kenya. Available online at http://www.ifj.org/nc/news-single-
view/browse/3/backpid/50/category/africa-2/article/ififaj-condemn-signing-of-bad-
media-bill-in-kenya/, updated on 12/18/2013, checked on 3/24/2015.

International Press Institute (2014a): Kenyan Parliament approves restrictive security bill.
Measures could severely inhibit media freedom, expand surveillance powers. Available
online at http://www.freemedia.at/newssview/article/kenyan-parliament-to-vote-on-
restrictive-security-bill.html, https://cpj.org/blog/2014/12/in-kenya-press-curbed-as-
government-seeks-to-fight.php, updated on 12/19/2014, checked on 3/24/2015.

International Press Institute (2014b): Kenyan Parliament urged to reverse new media law. New
measures would give government ‘alarming’ power over journalists and news
organisations. Available online at http://www.freemedia.at/newssview/article/kenyan-
parliament-urged-to-reverse-new-media-law.html, updated on 1/9/2014, checked on
3/24/2015.

International Press Institute (2014c): Threats prompt Kenyan journalist to go underground
Police vow to probe menacing phone calls made following report on alleged terrorist
safe house. Available online at http://www.freemedia.at/newssview/article/threats-
prompt-kenyan-journalist-to-go-underground.html, updated on 5/30/2014, checked on
3/24/2015.

Ireri, Kioko (2013): A study of newspaper columnists’ framing of Kenyan politics in post-2007
election violence. In African Journalism Studies 34 (2), pp. 109-127.

44



Ismail, Jamal A.; Deane, James (2008): The 2007 General Election in Kenya and Its Aftermath.
The Role of Local Language Media. In The International Journal of Press/Politics 13
(3), pp. 319-327.

Kimani, Rose (2015): Community Radio in Kenya: Navigating Legislation and Economics. In
Christoph Schmidt (Ed.): Kenya's Media Landscape: A Success Story with Serious
Structural Challenges. Leipzig: VISTAS Verlag, pp. 46—67.

Kleinsteuber, Hans J. (2005): Mediensysteme. In Siegfried Weischenberg, Hans J.
Kleinsteuber, Bernhard Poérksen (Eds.): Handbuch Journalismus und Medien.
Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft (Praktischer Journalismus, Bd. 60), pp. 275-280.

Levitsky, Steven; Way, Lucan (2010): Competitive authoritarianism. Hybrid regimes after the
Cold War. Cambridge: Cambridge University Press (Problems of international politics).

Lohner, Judith; Banjac, Sandra; Neverla, Irene (2016): Mapping structural conditions of
journalism in Egypt, Kenya, Serbia and South Africa. MeCoDEM working paper.
Available online at http://www.mecodem.eu/wp-content/uploads/2016/06/Lohner-
Banjac-Neverla-2016_Mapping-structural-conditions-of-journalism-in-Egypt-Kenya-
Serbia-and-South-Africa.pdf

Magango, Seif (2015): What caused Kenya's television blackout? BBC. Available online at
http://www.bbc.co.uk/monitoring/what-caused-kenyas-television-blackout, updated on
4/1/2015, checked on 4/14/2015.

Media Council of Kenya (2015a): Complaints Commission. Available online at
http://www.mediacouncil.or.ke/en/mck/index.php/council-structure/complaint-
commission, checked on 3/24/2015.

Media Council of Kenya (2015b): Who we are. Available online at
http://www.mediacouncil.or.ke/en/mck/index.php/about-us/who-we-are, checked on
3/24/2015.

Media Council of Kenya (2015c): Safety and Protection of Journalists. Available online at
http://www.mediacouncil.or.ke/en/mck/index.php/programs/safety-and-protection-of-
journalists, checked on 4/15/2015.

Maina, Henry O. (2015): “Constituticide”: Enacting Media Laws That May Undo Constitutional
Gains in Kenya? In Christoph Schmidt (Ed.): Kenya's Media Landscape: A Success
Story with Serious Structural Challenges. Leipzig: VISTAS Verlag, pp. 28-45.

Mueller, Susanne D. (2008): The Political Economy of Kenya's Crisis. In Journal of Eastern
African Studies 2 (2), pp. 185-210.

Mueller, Susanne D. (2014): Kenya and the International Criminal Court (ICC). Politics, the
election and the law. In Journal of Eastern African Studies 8 (1), pp. 25-42.

Neverla, Irene; Lohner, Judith; Banjac, Sandra (2015): Review: Journalistic ethics and
practices in conflict societies. MeCoDEM working paper. Available online at
http://www.mecodem.eu/wp-content/uploads/2015/06/Neverla-Lohner-Banjac-

2015 Journalistic-ethics-and-practices-in-conflict-societies.pdf, checked on
10/23/2015.

Nyanjom, Othieno (2012): Factually True, Legally Untrue. Political Media Ownership in
Kenya. Internews. Available online at http://www.internews.org/research-

45


http://www.mecodem.eu/wp-content/uploads/2016/06/Lohner-Banjac-Neverla-2016_Mapping-structural-conditions-of-journalism-in-Egypt-Kenya-Serbia-and-South-Africa.pdf
http://www.mecodem.eu/wp-content/uploads/2016/06/Lohner-Banjac-Neverla-2016_Mapping-structural-conditions-of-journalism-in-Egypt-Kenya-Serbia-and-South-Africa.pdf
http://www.mecodem.eu/wp-content/uploads/2016/06/Lohner-Banjac-Neverla-2016_Mapping-structural-conditions-of-journalism-in-Egypt-Kenya-Serbia-and-South-Africa.pdf

publications/factually-true-legally-untrue-political-media-ownership-kenya, checked
on 3/19/2015.

Ogola, George (2011): The political economy of the media in Kenya: from Kenyatta’s Nation-
building Press to Kibaki’s local-Language FM radio. In Africa Today 57 (3), pp. 77-95.

Oluoch, Victor; Ohaga, John B. (2015): The Presentation of Self-Censorship as Peace
Journalism in the Kenyan Media During the 2013 General Election. In Christoph
Schmidt (Ed.): Kenya's Media Landscape: A Success Story with Serious Structural
Challenges. Leipzig: VISTAS Verlag, pp. 103-124.

Otieno, Gladwell (2005): The NARC's anti-corruption drive in Kenya: somewhere over the
rainbow? In African Security Studies 14 (4), pp. 69-79.

Open Society Foundations (2011): Kenya. A survey by the Africa Governance Monitoring and
Advocacy Project (AfriMAP) Open Society Initiative for Eastern Africa (OSIEA) Open
Society Media Program (OSMP). Nairobi (Public Broadcasting in Africa Series).

Reporters without Borders (2013): Parliamentary offensive against freedom of information.
Available online at http://en.rsf.org/kenya-draconian-bill-06-11-2013,45428.html,
updated on 11/6/2013, checked on 3/24/2015.

Reporters Without Borders (2015a): 2015 World Press Freedom Index. Details about Kenya.
Available online at http://index.rsf.org/#!/index-details/KEN, checked on 3/24/2015.

Reporters without Borders (2015b): Controversial security law provisions ruled
unconstitutional. Available online at Controversial security law provisions ruled
unconstitutional, updated on 2/26/2015, checked on 3/24/2015.

Republic of Kenya (2013a): The Media Council Bill, 2013. Bill for Introduction into the
National Assembly. In Kenya Gazette Supplement No. 106 (National Assembly Bills
No0.20), 22nd July, 2013. Available online at
http://www.google.de/url?sa=t&rct=j&g=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CDMQFj
AC&url=http%3A%2F%2Fkenyalaw.org%2Fkl%2Ffileadmin%2Fpdfdownloads%2FAc
ts%2FMediaCouncilAct2013.pdf&ei=rOARVbOGDY znauD4gJgN&usg=AFQjCNF-
RX6PV_9IRp2gW1ZULXVR37Y_jg&sig2=iisQiBAZEIoA-

4 _j70C0O2w&bvm=bv.89184060,d.d2s&cad=rja, checked on 3/23/2015.

Republic of Kenya (2013b): The Media Council Act 2013. In Kenya Gazette Supplement No.
180 (Acts No. 44), 27th November, 2013. Available online at
http://www.google.de/url?sa=t&rct=j&g=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CDMQFj
AC&url=http%3A%2F%2Fkenyalaw.org%2Fkl%2Ffileadmin%2Fpdfdownloads%2FAc
ts%2FMediaCouncilAct2013.pdf&ei=rOARVbOGDYznauD4gJgN&usg=AFQjCNF-
RX6PV_9IRp2gW1ZULXVR37Y_jg&sig2=iisQiBAZEIoA-

4 j70CO2w&bvm=bv.89184060,d.d2s&cad=rja, checked on 3/24/2015.

Schmidt, Christoph (Ed.) (2015): Kenya's Media Landscape: A Success Story with Serious
Structural Challenges. Leipzig: VISTAS Verlag.

Schmidt, Christoph; Deselaers, Janine (2015): Kenya's Media Landscape - Everyday
Constraints and Structural Challenges. In Christoph Schmidt (Ed.): Kenya's Media
Landscape: A Success Story with Serious Structural Challenges. Leipzig: VISTAS
Verlag, pp. 10-26.

46



Simiyu, Tome F. (2014): Media Ownership and the Coverage of the 2013 General Election in
Kenya. In Global Media Journal: African Edition 8 (1), pp. 114-145.

Transparency International (2014): Corruption Perceptions Index 2014: Results. Available
online at http://www.transparency.org/cpi2014/results, checked on 3/13/2015.

Wachanga, D. Ndirangu (2011): Kenya's indigenous radio stations and their use of metaphors
in the 2007 election violence. In Journal of African Media Studies 3 (1), pp. 109-125.

Wasserman, Herman; Maweu, Jacinta Mwende (2014): The freedom to be silent? Market
pressures on journalistic normative ideals at the Nation Media Group in Kenya. In
Review of African Political Economy 41 (142), pp. 623—-633.

47



